Hoeveel asielzoekers verblijven er in de opvang? Komen ze vanwege armoede? Is de opvang luxe? Werken asielzoekers? Veroorzaken ze veel overlast? Het COA, krijgt regelmatig vragen over asielzoekers en hun leven in de opvang. Zeker als er een nieuwe opvang ergens van start gaat. Asielopvang is bovendien onderwerp van maatschappelijke discussie waar snel misverstanden ontstaan. Ben jij benieuwd hoe het zit met de asielopvang en wil je goed geïnformeerd het gesprek hierover aangaan? De serie ‘Wat is waar over asielopvang?’ neemt je mee in de feiten.
Alles over de Spreidingswet
De Spreidingswet is aangenomen. Daardoor is de opvang van vluchtelingen een zaak geworden van álle Nederlandse gemeentes. De wet leidt voor Teylingen tot de opdracht om 252 opvangplekken te regelen voor vluchtelingen. Het college en de raad hebben eerder al uitgesproken een bijdrage te willen leveren aan de opvang van mensen die zijn gevlucht voor een oorlog of schending van mensenrechten. Nu gaat het erom hoe de gemeente dat doet. Bij het beantwoorden van die vraag neemt het college de gemeenteraad en inwoners vanaf het begin actief mee.
Veelgestelde vragen algemeen
Wat doet de gemeente?
De Spreidingswet verplicht alle gemeenten in Nederland om opvanglocaties voor vluchtelingen te verkrijgen. De gemeente zoekt alvast naar geschikte en beschikbare locaties voor de duurzame opvang van vluchtelingen. De mogelijke opvanglocaties worden voorgesteld aan het COA om haalbaarheid te onderzoeken.
Wat doet het COA?
Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) zorgt voor de opvang van vluchtelingen in Nederland tijdens de asielprocedure. Het COA biedt onderdak, begeleiding en zorg aan vluchtelingen tijdens hun verblijf in Nederland, vanaf het moment dat zij zich melden bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Dit is tot aan het moment dat zij een definitieve verblijfsstatus hebben gekregen of moeten terugkeren naar hun land van herkomst. Het COA zorgt voor opvanglocaties door heel Nederland, zoals asielzoekerscentra (AZC's, minimaal 250 plekken), Satelliet locaties minimaal 100 plekken en kleinschalige opvanglocaties, onder de 100 plekken. Het COA biedt vluchtelingen in de opvang ook dingen zoals maaltijden, medische zorg, juridische ondersteuning en activiteiten gericht op het leren van de taal en integratie.
Locatieonderzoek
Nadat een mogelijke opvanglocatie is doorgegeven aan het COA, wordt de locatie onderzocht door het COA. Een locatieonderzoek door het COA bestaat uit verschillende onderdelen om te bepalen of een locatie geschikt is voor de opvang van vluchtelingen. Hieronder staan enkele van de belangrijkste onderdelen van een locatieonderzoek:
- Ruimte: De locatie moet voldoende ruimte bieden voor de opvang van asielzoekers. Er moet bijvoorbeeld genoeg ruimte zijn voor slaapkamers, toiletten en wasruimtes, eetruimtes en recreatie
- Toegankelijkheid: De locatie moet goed bereikbaar zijn voor hulpdiensten en dingen zoals winkels, scholen en openbaar vervoer
- Veiligheid: De locatie moet veilig zijn voor zowel de asielzoekers als de omgeving. Er moet bijvoorbeeld voldoende toezicht zijn en er mogen geen veiligheidsrisico's zijn
- Omgevingsfactoren: Er moet rekening gehouden worden met de omgevingsfactoren, zoals geluidsoverlast en milieuvervuiling
- Beschikbaarheid van voorzieningen: Er moet voldoende toegang zijn tot voorzieningen zoals gezondheidszorg, onderwijs, en openbaar vervoer
- Maatschappelijke acceptatie: Er moet voldoende steun zijn bij de lokale gemeenschap voor de opvang van asielzoekers op de betreffende locatie
- Juridische aspecten: Er moet rekening gehouden worden met eventuele juridische beperkingen en vereisten voor de locatie
Het locatieonderzoek door de gemeente en het COA heeft als doel om een geschikte locatie te vinden voor de opvang van vluchtelingen die voldoet aan de hierboven genoemde onderdelen. Is de locatie geschikt, dan huurt of koopt het COA de locatie om er een opvanglocatie van te maken en wordt er eenovereenkomst gesloten met de gemeente en/of particuliere initiatiefnemer. Lees meer over de rol en taken van het COA bij het openen van een AZC
Wat doet het Rijk?
De Rijksoverheid is verantwoordelijk voor het asielbeleid en het toezicht op de uitvoering daarvan. Dit betekent dat de Rijksoverheid onder andere bepaalt wie er wel en niet in aanmerking komen voor asiel en hoe de asielprocedure verloopt.
Opvang van vluchtelingen is tijdelijke huisvesting van mensen die asiel hebben aangevraagd en wachten op de uitkomst van hun asielprocedure. De Rijksoverheid is verantwoordelijk voor het bieden van voldoende en geschikte opvanglocaties voor deze mensen. Dit gebeurt vaak in samenwerking met gemeenten en andere organisaties die betrokken zijn bij de opvang en integratie van vluchtelingen.
Op dit moment is er een groot tekort aan opvangplekken. Het Rijk heeft de spreidingswet hiervoor aangenomen. Hiermee is het voor de gemeente een wettelijke plicht om vluchtelingen voor een langere periode op te vangen. Het gaat hier om: Wet ‘gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’, ook bekend als de spreidingswet. Lees meer over de aanpak van de Rijksoverheid
Wat houdt de spreidingswet in?
Met elkaar zorgen voor voldoende opvang van vluchtelingen met een goede verdeling over het land. Dat is de kern van de spreidingswet. In de wet komt vast te staan dat gemeenten medeverantwoordelijk zijn, naast het Rijk, voor de internationale en Europeesrechtelijke verplichting om opvang te bieden aan vluchtelingen. Uitgegaan wordt van samenwerking tussen gemeenten, een eerlijke en goede spreiding over het land, zoveel mogelijk vrijwillig ter beschikking stellen van opvangplaatsen en het voorkomen van crisisnoodopvang. Het creëren van een wettelijke taak voor gemeenten is onderdeel van een breed pakket aan maatregelen om uit de opvangcrisis te komen en te blijven. Het is bekend dat in het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet de wens staat de spreidingswet in te trekken. Om de spreidingswet in te trekken moeten de Tweede kamer en de Eerste kamer akkoord gaan. Lees meer op de website van de Rijksoverheid
Wanneer treedt de spreidingwet in werking?
De wet over spreiding van opvang voor vluchtelingen is begin februari 2024 gestart. De Tweede en Eerste kamer ging akkoord met het wetsvoorstel. Het is bekend dat in het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet de wens staat de spreidingswet in te trekken. Om de spreidingswet in te trekken moeten de Tweede kamer en de Eerste kamer akkoord gaan.
Wat is het verschil tussen een asielzoekerscentrum (AZC) en een aanmeldcentrum (zoals Ter Apel)?
Tijdens de asielprocedure vangt het COA vluchtelingen op in verschillende soorten opvanglocaties. De meeste vluchtelingen gaan in Nederland eerst naar Ter Apel. Daar melden ze zich bij het aanmeldcentrum van deImmigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Daarna verblijven ze in principe 3 tot 10 dagen in een centrale ontvangstlocatie in Ter Apel of Budel. Tijdens de algemene asielprocedure verblijven vluchtelingen tijdelijk in een proces opvanglocatie. Krijgen ze een verblijfsvergunning? Of gaat de IND hun asielaanvraag verder beoordelen in de verlengde asielprocedure? Dan gaan zij naar een asielzoekerscentrum. Lees meer op de website van het COA.
Vluchtelingen, asielzoekers, statushouders, noodopvang, asielzoekerscentra – wie is wat?
- Ontheemden: mensen die hun eigen land ontvluchten vanwege vervolging, oorlog of geweld, en die bescherming zoeken in een ander land
- Vluchtelingen: mensen die hun eigen land ontvluchten en asiel aanvragen in een ander land. Ze moeten aantonen dat ze vluchten voor vervolging of gevaar en in aanmerking komen voor bescherming onder internationaal recht. Asielzoekers worden tijdens de behandeling van hun asielaanvraag opgevangen in asielzoekerscentra (AZC’s)
- AMV: alleenstaande minderjarige vreemdeling: is bij aankomst in Nederland jonger dan 18 jaar (minderjarig), komt van buiten de Europese Unie (EU), is naar Nederland gekomen zonder ouder(s) of een andere persoon die het verantwoordelijkheid over de jongere heeft
- Statushouders: mensen die een asielverzoek hebben ingediend en een verblijfsvergunning hebben gekregen (‘verblijfsstatus’). Vanaf dat moment hebben ze ook recht op een woning in Nederland
- Noodopvang: tijdelijke opvang voor asielzoekers, die vaak net zijn aangekomen in Nederland, en wachten op verdere verwerking van hun asielaanvraag. Het COA heeft op dit moment te weinig plekken. Om toch iedereen die in Nederland asiel aanvraagt op te kunnen vangen, zijn extra opvanglocaties nodig; de tijdelijke noodopvang door gemeenten
- Crisisnoodopvang: een vorm van opvang die bedoeld is voor mensen die op korte termijn en direct een veilige plek nodig hebben omdat ze zich in een crisissituatie bevinden. Officieel is dit voor de duur van 72 uur
- Asielzoekerscentra: dit zijn speciale opvangcentra voor asielzoekers, waar ze kunnen verblijven terwijl hun asielverzoek wordt verwerkt
Worden de vluchtelingen gescreend of onderzocht?
Na binnenkomst in Nederland worden alle vluchtelingen geïdentificeerd en geregistreerd door de vreemdelingenpolitie en de IND. De Koninklijke Marechaussee onderzoekt eventuele documenten nader. De mensen worden gecontroleerd op tbc en krijgen een medische intake.
Opvang vluchtelingen in Teylingen
Waarom een locatieonderzoek gestart?
Het is een wettelijke taak voor gemeenten om een opvanglocatie voor vluchtelingen te realiseren. Er is een tekort aan opvangplekken. Daarom is de zoektocht naar een of meer geschikte opvanglocaties in onze gemeente al gestart.
Om welke mensen gaat het? En waar komen ze vandaan?
Op dit moment is nog niet bekend welke doelgroep in Teylingen wordt opgevangen. Het kan gaan om mensen van diverse leeftijden en nationaliteiten, en alleengaanden, volwassenen, kinderen en gezinnen die asiel aanvragen in Nederland. De samenstelling van de groep verandert doorlopend. Het COA spant zich in om tot een evenwichtige samenstelling van bewoners te komen.
Wie betaalt voor de opvanglocatie en de opvangvoorzieningen?
Het COA is verantwoordelijk voor de exploitatie van de locaties en daarmee ook voor de kosten. Zij kopen de grond of het gebouw, huren het van de gemeente, of van de eigenaar van de grond of het gebouw.
Wie bepaalt waar er een opvanglocatie komt?
De gemeente en het COA. De gemeenteraad controleert of het besluit voor een locatie(s) ook aansluit bij de besproken en vastgestelde randvoorwaarden. Het COA besluit of de locatie geschikt gemaakt kan worden voor een opvanglocatie voor vluchtelingen. Is de locatie geschikt, dan sluit het college van de gemeente een bestuursovereenkomst met het COA.
Is er een Omgevingsvergunning nodig voor een opvanglocatie?
De bouw van een opvanglocatie kan vereisen dat er een omgevingsvergunning wordt aangevraagd.In sommige gevallen is er ook toestemming nodig vanuit de Provincie. Hiervoor is het COA ook verantwoordelijk om dit bespreekbaar te maken en om een vergunnning te verkrijgen. Een omgevingsvergunning is een vergunning die nodig is voor bepaalde activiteiten die invloed hebben op de fysieke leefomgeving, zoals het bouwen van een nieuw gebouw of het veranderen van een bestaand gebouw.
Als het COA een geschikte locatie vindt, zal het COA in overleg gaan met de gemeente om te bepalen of er een omgevingsvergunning nodig is voor de bouw of verbouwing van het gebouw. In sommige gevallen kan het COA ook zelf verantwoordelijk zijn voor het aanvragen van de omgevingsvergunning.
Als er een omgevingsvergunning nodig is, moet het COA een aanvraag indienen bij de gemeente. De gemeente beoordeelt de aanvraag en bepaalt of de locatie voldoet aan de vereisten en regelgeving op het gebied van bijvoorbeeld veiligheid, gezondheid en milieu. Als de aanvraag wordt goedgekeurd, kan het COA beginnen met de bouw van een opvanglocatie voor vluchtelingen. De precieze procedures en vereisten voor een omgevingsvergunning kunnen verschillen per gemeente en per situatie.
Wanneer een gemeente echt geen geschikte locatie heeft, kan het Rijk dan nog steeds een locatie aanwijzen?
Wanneer een gemeente geen locatie aandraagt, kan het zijn dat het Rijk zelf op zoek gaat in die gemeente. En wanneer zij dan wel een locatie vinden die zij geschikt vinden, kan het Rijk – met de spreidingwet – een aanwijzing geven en is de gemeente verplicht om mee te werken.
Wat gebeurt er als een besluit voor de komst van een opvanglocatie is genomen?
Zodra in de gemeente het besluit is genomen voor het realiseren van een opvanglocatie worden de direct omwonenden geïnformeerd per bewonersbrief met een uitnodiging voor een (inloop)bijeenkomst. Ook zal deze webpagina worden aangevuld met meest actuele informatie. Ook met veel gestelde vragen en antwoorden over de locatie, de duur van het verblijf en hoe de opvang en het verblijf wordt georganiseerd.
Mogen omwonenden meebeslissen over of en waar een duurzame opvanglocatie komt?
Nee. Het is dus niet de vraag of er een opvanglocatie komt, maar vooral de manier waarop. Inwoners raadplegen we bij het ophalen van mogelijke locaties en bij het ‘hoe’. Denk aan de verdere uitwerking en invulling van een locatie. De leefbaarheid, dagbesteding en veiligheid rondom een opvanglocatie. Dat gaat ook om onder andere verkeer/(loop)routes, de inrichting van de buitenruimte (bankjes, hagen, fietsenstalling), organisatie van het op te richten opvanglocatie, wenselijke communicatie, waar kunnen inwoners terecht met vragen, ideeën, werkgelegenheid en zo verder.
Hoe worden (direct) omwonden hierover geïnformeerd?
Als in het najaar een mogelijk geschikte locatie is gevonden, krijgen (direct-) omwonenden een uitnodiging voor een (inloop)bijeenkomst. Verder plaatsen we nieuwe informatie op de website en zetten we de aankondiging van de informatieavond op de gemeentelijke pagina in weekbladen.
Hoeveel vluchtelingen moeten gemeenten in de regio Holland Rijnland opvangen?
Van de samenwerkende gemeenten in de regio Holland Rijnland wordt verwacht dat zij locaties klaar maken voor de opvang van vluchtelingen. Dit aantal wordt volgens de Spreidingswet als volgt verdeeld over de gemeenten:
- Teylingen 252
- Lisse 140
- Hillegom 135
- Noordwijk 275
- Katwijk 398
- Oegstgeest 179
- Voorschoten 167
- Leiden 619
- Leiderdorp 173
- Alphen ad Rijn 686
- Zoeterwoude 64
- Kaag en Braasem 179
- Nieuwkoop 188
In onderling overleg kunnen de aantallen anders worden verdeeld over de gemeenten.
Welke locaties komen in aanmerking?
Op dit moment weten we nog niet welke locaties in aanmerking komen. We starten met de zoektocht naar locaties. Nadat er een definitieve locatie is gevonden zal het COA controleren op haalbaarheid.
Tijdlijn 2024
Planning zoektocht opvanglocatie(s)
April
Initatieffase: gesprek met raad op 15 en 25 april over criteria en oproep deelname klankbordgroep.
Mei
Definitiefase; klankbordgroep sessies op 15, 22/29 mei en/of 5 juni over lijst criteria.
Juni
Ontwerpfase: Vaststelling college criteria en afwegingskader en oproep aan inwoners aandragen potentiële locaties.
Juli
Ontwerpfase: Toetsing locaties door gemeente en COA.
Augustus
Ontwerpfase: Inwoners waarvan locatie is afgevallen krijgen schriftelijke terugkoppeling.
September/oktober
Voorbereidingsfase: Besluit op voorkeurslocatie opvanglocatie, voorleggen aan de raad. Bestuursovereenkomst opstellen tussen gemeente en COA.
november/december
Realisatiefase: COA – en start participatie met direct omwonenden over uitwerking en invulling van de locatie.