Ga naar de inhoud

Maatregelen Sassenheim

De provincies Noord- en Zuid-Holland, regio Holland Rijnland, vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Noordwijk, Teylingen, Lisse en Haarlemmermeer werken samen aan een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) tussen Noordwijk en Schiphol.

Een hoogwaardige busverbinding betekent: betrouwbaar, comfortabel, frequent en veilig. Hiervoor zijn aanpassingen nodig aan wegen. Passagiers die in Noordwijk opstappen om in Sassenheim over te stappen op de trein, willen we de zekerheid bieden dat ze hun overstap ook halen.

Er worden de aanpassingen gedaan tussen Voorhout en NS-station Sassenheim, zodat dit deel van de busverbinding (Noordwijk – station Sassenheim) als eerste kan worden gebruikt. De aanpassingen in Voorhout zijn al klaar. Nu wordt gewerkt aan Sassenheim fase 1. Maatregelen in deze fase zijn:

  • Rotonde Rijksstraatweg-Oosthoutlaan: aanpassen tot een kruispunt met slimme verkeerslichten, zodat meer verkeer kan worden verwerkt en de doorstroming verbetert.
  • Aanleg van nieuwe bushaltes van de halte ‘Uiver’ bij het kruispunt Rijksstraatweg-Oosthoutlaan.
  • Kruising Rijkstraatweg-Warmonderweg: uitbreiding van de kruising met een opstelvak voor verkeer uit de richting Voorhout richting de Warmonderweg/A44, zodat meer verkeer kan worden verwerkt en de doorstroming verbetert, voor auto en fiets.
  • Plaatsen van slimme verkeerslichten op de kruispunten Hoofdstraat-Wasbeekerlaan-Vliegeniersweg, voor een betere doorstroming van het verkeer en veilige oversteek voor fietsers en voetgangers.

 

De gemeenteraad heeft het maatregelpakket al vastgesteld en geld hiervoor beschikbaar gesteld. Vervolgens is gestart met het definitief maken van de ontwerpen.

 

Kruispunt Oosthoutlaan - Rijksstraatweg

Al in 2017 is het Voorlopig Ontwerp (VO) gemaakt voor deze kruising (ombouw van rotonde tot kruising met verkeerslichten. Hierover is toen overlegd met de omliggende bedrijven. Afstemming met het naastgelegen tankstation (Esso) is van groot belang omdat hun ontsluiting verandert.

Vanwege de tussenliggende tijd, is het ontwerp afgelopen maanden opnieuw afgestemd met de eigenaar van het tankstation. Het ontwerp is ook besproken in het verkeersoverleg met de hulpdiensten. Het Definitieve Ontwerp (DO) is nu vastgesteld. U kunt het ontwerp hiernaast als pdf downloaden.

 

Kruispunt Rijksstraatweg – Warmonderweg

Ook hiervoor geldt dat al eerder (in 2017) een Voorlopig Ontwerp (VO) is opgesteld. Dit is toen afgestemd met de bewoners rondom het kruispunt. Vanwege de tussenliggende periode hebben we eerst een stap terug gezet om opnieuw de uitgangspunten goed vast te leggen.

Hiervoor hebben we twee bijeenkomsten georganiseerd. De eerste was op 28 juni 2022 toen we aan de start stonden van het actualiseren van het ontwerp. De tweede was op 4 juli 2023, waar we het aangepaste ontwerp in concept hebben voorgelegd.

Het actualiseren van de uitgangspunten en de inbreng van de bewoners heeft op verschillende punten geleid tot aanpassingen in het ontwerp. De belangrijkste zijn:

  • In het Definitieve Ontwerp zit één strook voor linksafslaand verkeer uit Sassenheim richting de A44. In het VO waren dat twee rijstroken. Tijdens de bijeenkomst in juni 2022 kwamen nut en noodzaak van deze tweede linksafstrook ter sprake. Uit nieuwe tellingen en doorrekeningen is gebleken dat de tweede linksafstrook niet nodig is voor de verkeersafwikkeling. Met één strook linksaf is de afwikkeling op het kruispunt ruim voldoende.
  • Het blijft wel nodig om voor het rechts afslaande verkeer vanaf de Rijkstraatweg richting de Warmonderweg een aparte rechtsafstrook te maken (nu zijn rechtdoor en rechtsaf hier gecombineerd).
  • We maken een deel van de fietsstructuur in twee richtingen zodat fietsers van en naar de kinderopvang een korte en logische route krijgen. Nu zijn alle fietspaden in één richting en de oversteken ook. Dit leidt tot omrijden en onlogische bewegingen.
  • De middeneilanden worden zoveel mogelijk groen uitgevoerd en beplant. In het eerste ontwerp was uitgegaan van  middeneilanden. Met een groene inrichting ontstaat een meer groen ontwerp met een andere uitstraling / ander wegbeeld. Bij een groene inrichting van de middeneilanden kan regenwater opvangen in de grond. Hierdoor wordt het niet rechtstreeks afgevoerd naar het riool en dit is beter voor het klimaat.

 

Alle vragen en opmerkingen die tijdens de genoemde bijeenkomsten zijn gemaakt, hebben we gebundeld en voorzien van een antwoord. Dit bestand staat hiernaast als pdf. Het Definitieve Ontwerp (DO) is nu vastgesteld. U kunt dit DO hiernaast downloaden (pdf).

 

Kruispunten Hoofdstraat – Wasbeekerlaan - Vliegeniersweg

Aan het ontwerp van deze kruispunten wordt nog gewerkt. Ook hiervoor geldt dat eerder een Voorlopig Ontwerp is opgesteld. Bij de uitwerking naar een Definitief Ontwerp lopen we tegen een aantal punten aan die verder onderzoek en verdere uitwerking vragen. We gaan ervan uit dat daarover eind 2023 duidelijkheid is.

 

Planning vervolg

De definitieve ontwerpen voor de kruisingen Oosthoutlaan-Rijksstraatweg en Rijksstraatweg-Warmonderweg worden nu uitgewerkt naar een uitvoeringsplan. Op basis hiervan kan het werk worden aanbesteed om een aannemer voor het werk te vinden.

Parallel daaraan worden maatregelen voorbereid voor het verleggen van kabels en leidingen. Hierover wordt intensief en vaak met alle kabel- en leidingbeheerders overlegd. Een aantal kabels en leidingen moet worden verlegd. Dit moet eerst klaar zijn voordat met de aanpassingen aan de kruispunten kan worden gestart. We zijn als gemeente daarbij ook afhankelijk van de doorlooptijden bij de kabel- en leidingbeheerders. Helaas hebben de kabel- en leidingbeheerders ook meer werk dan zij met het huidige personeel aankunnen, waardoor werkzaamheden vaak later kunnen worden uitgevoerd dan gewenst. Op hoofdlijn is de planning dan als volgt:

  • Uitwerken maatregelen kabels en leidingen:                  Eerste en tweede kwartaal 2024
  • Uitvoering aanpassingen kabels en leidingen:               Derde kwartaal 2024
  • Aanbesteding kruispuntaanpassingen:                           Derde kwartaal 2024
  • Verwachte start uitvoering kruispuntaanpassingen:     Vierde kwartaal 2024

 

Als wij meer zekerheid hebben over de start van de uitvoering zullen we de informatie op onze website daarop aanpassen. Voordat er wordt gestart met werkzaamheden, wordt de omgeving daarover uiteraard geïnformeerd.  

Ga naar het begin