Ontwerpbestemmingsplan “Rijnsburgerweg 46A en 48, Voorhout” ter inzage

woensdag 27 september 2023

Ontwerpbestemmingsplan “Rijnsburgerweg 46A en 48, Voorhout” ter inzage

Burgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen maken in overeenstemming met artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening bekend, dat het ontwerpbestemmingsplan “Rijnsburgerweg 46A en 48, Voorhout” met identificatienummer NL.IMRO.1525.BP2022TEY01075-ON01 voor een ieder ter inzage ligt.

Rijnsburgerweg 46A en 48 in Voorhout.

In maart 2022 heeft het college besloten in principe medewerking te verlenen aan een bestemmingsplanprocedure voor de omzetting van een bestaande bedrijfswoning naar burgerwoning, realisatie van 1 greenportwoning (GOM-woning) en de sloop van de bestaande agrarische bebouwing (kassen) op de locatie Rijnsburgerweg 46A en 48 in Voorhout. Hiertoe is besloten nadat in 2021 een tweetal principeverzoeken was ingediend bij de gemeente Teylingen. Bij deze principebesluiten zijn enkele randvoorwaarden geformuleerd. Zo is onder andere meegegeven dat er één gezamenlijk bestemmingsplan opgesteld dient te worden waarin beide principeverzoeken zijn verwerkt, omdat beide percelen binnen eenzelfde bouwvlak liggen. Daarnaast zijn randvoorwaarden meegegeven ten aanzien van de sloop van de overige bedrijfsopstallen, de omvang van de woonpercelen en de inhoudsmaat van de nieuw te bouwen GOM-woning. Tevens is hierover landschapsadvies uitgebracht door BoschSlabbers Landschapsarchitecten.

Het omzetten van de bestaande bedrijfswoning naar een burgerwoning en de realisatie van een GOM-woning past niet binnen het bestemmingsplan. Een herziening van het bestemmingsplan op deze locatie is daarom noodzakelijk. Door het slopen van de bestaande bedrijfsopstallen, het omzetten van de bestaande bedrijfswoning naar een burgerwoning en de realisatie van één GOM-woning is sprake van een ruimtelijke kwaliteitsverbetering. Het bouwen van één GOM-woning past binnen het huidige ruimtelijke beleid zoals vastgelegd in de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport Duin- en Bollenstreek (ISG). Om deze ontwikkeling mogelijk te maken is een bestemmingsplanprocedure nodig. Inmiddels is voor deze ontwikkeling het voorontwerpbestemmingsplan "Rijnsburgerweg 46A en 48, Voorhout" opgesteld met de daarbij behorende omgevingsonderzoeken.

Het voorontwerpbestemmingsplan is voorgelegd aan de wettelijke vooroverlegpartners. Alleen de reacties van het hoogheemraadschap en de VRHM hebben ertoe geleid dat het bestemmingsplan is aangepast. De verbeelding, regels en toelichting zijn ambtelijk aangepast. Het ontwerpbestemmingsplan is nu gereed om ter inzage te leggen.

Het ontwerpbestemmingsplan ligt vanaf donderdag 28 september 2023 tot en met woensdag 8 november 2023 ter inzage in het gemeentekantoor in Sassenheim.

U kunt het ontwerpbestemmingsplan inzien op het Gemeentekantoor in Sassenheim.

De digitale versie van dit ontwerpbestemmingsplan kunt u inzien op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl.

Op www.teylingen.nl onder– ‘Inwoners en Ondernemers’ - ‘Bouwen en Wonen’ – ‘Bestemmingsplannen’ – ‘Ter inzage’ – ‘Warmond’ - ‘ontwerpbestemmingsplan ‘Rijnsburgerweg 46A en 48, Voorhout’ vindt u een link naar het digitale ontwerpbestemmingsplan.

Binnen de termijn, dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage ligt, kunt u schriftelijk of mondeling zienswijzen indienen bij de gemeenteraad van Teylingen, Postbus 149, 2215 ZJ Voorhout, telefoon 14 0252. U kunt uw zienswijze ook digitaal indienen bij de gemeente Teylingen via e-mailadres: gemeente@teylingen.nl. Wij verzoeken u vriendelijk om bij het indienen van uw zienswijze het volgende zaaknummer te vermelden: Z-22-261699.

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met Jan den Braber of Fariq Ishaak van het Domein Ruimte via telefoonnummer 14 0252.