Ontwerpbestemmingsplan ‘Groot Seminarie Warmond’ ter inzage en inloopmoment op maandag 13 juni 2022

woensdag 1 juni 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen maken in overeenstemming met artikel 3.9a van de Wet ruimtelijke ordening bekend, dat het ontwerpbestemmingsplan ‘Groot Seminarie Warmond’ met identificatienummer NL.IMRO.1525.BP2021WAR10027-ON01 voor een ieder ter inzage ligt.

Plangebied

Het plangebied heeft met name betrekking op de gebouwen Mariëngaerde, Mariënhaven, het te slopen gebouw ‘t Kompas voor de realisering van nieuwbouw (Mariënhof), de bijbehorende tuinen en het park aan de voorzijde. In het plangebied zijn gelegen de Mgr. Aengenentlaan, de Bisschopslaan, het noordelijk deel van de Seminarielaan, een deel van de Oude Dam en de weg Park Klinkenberg.

Nadat de gemeenteraad op 3 juni 2021 het Integraal Plan Groot Seminarie Warmond heeft vastgesteld (hierna te noemen: Integraal Plan), is de Initiatiefnemer gestart met het opstellen van een bestemmingsplan voor het plangebied en het uitvoeren van de daarvoor vereiste onderzoeken. Het vastgestelde Integraal Plan is hierbij leidend en voor de gemeente een toetsingskader geweest voor het op te stellen bestemmingsplan. Het bestemmingsplan moet om die reden gezien worden als een juridische vertaling van dit Integraal Plan.

Diverse afspraken/keuzes, die geleid hebben tot vaststelling van dit Integraal Plan (zoals woonprogramma, parkeervariant met reservering van 15 parkeerplaatsen, verkeersafwikkeling, herstel van de cultuurhistorische waarden), zijn in het ontwerpbestemmingsplan verwerkt.

In de Toelichting van het bestemmingsplan is een uitgebreide milieutoets opgenomen.

De historische gebouwen Mariëngaerde (rijksmonument) en Mariënhaven worden/zijn binnen de bestaande gebouwcontouren getransformeerd en gerevitaliseerd. Het gebouw Mariëngaerde, dat inmiddels is verbouwd tot 107 huurappartementen, krijgt met dit nieuwe bestemmingsplan de gewijzigde bestemming ‘Wonen’. Het gebouw Mariënhaven behoudt na verbouwing tot 41 zorgeenheden zijn bestemming ‘Maatschappelijk’.

Het gebouw ’t Kompas wordt gesloopt en vervangen door het nieuwbouw woningencomplex Mariënhof met 51 koopwoningen en een gebouwde parkeervoorziening qua schaal/korrel passend binnen het Beschermd Dorpsgezicht van Warmond. Ook dit plan krijgt de nieuwe bestemming ‘Wonen’.

Al deze nieuwe ontwikkelingen passen echter niet in dit bestemmingsplan. Hierdoor is het noodzakelijk om een nieuw bestemmingsplan hiervoor vast te stellen.

Crisis- en herstelwet

De gemeente is voornemens om voor dit bestemmingplan de Crisis- en herstelwet toe te passen. Het betreft een gebiedsontwikkeling, zoals bedoeld in categorie 3.1 van bijlage 1 van deze wet.

Dat betekent dat onder meer bijzondere procedurele bepalingen van toepassing zijn op de beroepsprocedure bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Informatie over de Crisis- en herstelwet is te vinden https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/omgevingswet/crisis-en-herstelwet

Het ontwerpbestemmingsplan ligt vanaf donderdag 2 juni 2022 tot en met woensdag 13 juli 2022 ter inzage in het gemeentekantoor in Sassenheim.

Inloopmoment

Op maandag 13 juni 2022 is over het ontwerpbestemmingsplan een inloopmoment voor omwonenden en belangstellenden. U kunt het ontwerpbestemmingsplan inzien en er is gelegenheid tot het stellen van vragen.

Deze mogelijkheid vindt plaats van 19:00 tot 21:00 uur in het Trefpunt, Herenweg 80 in Warmond.

Het inloopmoment is géén verkoopavond over het plan Mariënhof.

U kunt het ontwerpbestemmingsplan inzien op het Gemeentekantoor in Sassenheim.

De digitale versie van dit ontwerpbestemmingsplan kunt u inzien op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl.

Op www.teylingen.nl onder– ‘Inwoners en Ondernemers’ - ‘Bouwen en Wonen’ – ‘Bestemmingsplannen’ – ‘Ter inzage’ – ‘Warmond’ - ‘ontwerpbestemmingsplan ‘Groot Seminarie Warmond’ vindt u een link naar het digitale ontwerpbestemmingsplan.

(N.B. Indien er verschillen zijn tussen de analoge en digitale versie, is op grond van artikel 1.2.3. van het Besluit ruimtelijke ordening de digitale versie beslissend.)

Zienswijzen

Binnen de termijn, dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage ligt, kunt u schriftelijk of mondeling zienswijzen indienen bij de gemeenteraad van Teylingen, Postbus 149, 2215 ZJ Voorhout, telefoon 14 0252.

U kunt uw zienswijze ook digitaal indienen bij de gemeente Teylingen via emailadres: gemeente@teylingen.nl.

Wij verzoeken u vriendelijk om bij het indienen van uw zienswijze het volgende zaaknummer te vermelden: Z-2021-205204.

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met Richard Rietveld, Jan den Braber of Ron van der Geest van het Domein Ruimte via telefoonnummer 14 0252 of via de email: grootseminarie@hltsamen.nl.