Ontwerpbesluit wijziging bebouwde komgrens N443 ’s-Gravendamseweg Voorhout

woensdag 5 april 2023
ander besluit van algemene strekking

Ontwerpbesluit wijziging bebouwde komgrens N443 ’s-Gravendamseweg Voorhout

Burgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen maken bekend dat van 6 april tot en met 17 mei 2023, het ontwerpbesluit “wijziging bebouwde komgrens N443 ’s-Gravendamseweg Voorhout” ter inzage ligt.

Achtergrond

De N443 ‘s-Gravendamseweg is een weg in beheer en eigendom bij de provincie Zuid-Holland. De weg ligt deels in de gemeente Noordwijk en deels in de gemeente Teylingen. De gemeentegrens ligt op de Haarlemmertrekvaart bij de Piet Gijzenbrug. De N443 is op dit moment een weg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/u.

De provincie Zuid-Holland is voornemens vanaf medio 2023 groot onderhoud uit te voeren aan de 's Gravendamseweg tussen de N206 in Noordwijkerhout en N208 in Sassenheim. De provincie heeft onderzoek laten doen naar de N443 en welke delen in aanmerking komen om binnen de bebouwde kom te worden gebracht. Hiervoor gelden (landelijke) richtlijnen waarin criteria zijn opgenomen met betrekking tot de dichtheid van de bebouwing, de afstand van de bebouwing tot de weg en de lengte van de bebouwing.

De provincie heeft op basis daarvan de gemeenten Teylingen en Noordwijk verzocht de bebouwde komgrens aan te passen tussen de rotonde Gieterij in Noordwijkerhout en rotonde ’t Soldaatje in Voorhout en dit deel binnen de bebouwde kom te brengen. De provincie wil dit deel binnen de bebouwde kom brengen zodat hier een maximumsnelheid kan worden ingesteld van 50 km/u, om redenen van verkeersveiligheid.

Op het binnen de bebouwde kom te brengen deel sluit de Bergamolaan aan op de ’s-Gravendamseweg. Als gevolg van het wijzigen van de komgrens zal ook de Bergamolaan binnen de bebouwde kom gaan vallen.

Bevoegdheid van de gemeenteraad

Het instellen of wijzigen van bebouwde komgrenzen is op grond van artikel 20a van de Wegenverkeerswet een bevoegdheid van de gemeenteraad. Belanghebbenden worden met het publiceren van dit ontwerpbesluit in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen tegen het voornemen van het college om de raad voor te stellen de bebouwde komgrens aan te passen conform het verzoek van de provincie.

Reageren

Het ontwerpbesluit ligt van donderdag 6 april tot en met woensdag 17 mei 2023 ter inzage.

Het ontwerpbesluit is op afspraak in te zien op het gemeentekantoor in Sassenheim. Neemt u voor het maken van een afspraak contact op met de heer Jaap Kik. Ook kunt u het ontwerpbesluit opvragen per e-mail via j.kik@hltsamen.nl.

Geef uw reactie op één van de volgende manieren:

1. Per post, gericht aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 149, 2215 ZJ Voorhout;

2. Per e-mail via j.kik@hltsamen.nl;

3. Voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen via j.kik@hltsamen.nl of via telefoon 14 0252.

In de zienswijze neemt u op: omschrijving van het (voorgenomen) besluit waar uw zienswijze over gaat, uw naam en adres, datum, telefoonnummer, handtekening en de motivering van uw zienswijze.