Bestemmingsplan “IKC Kinderburg-Rank, Sassenheim” gewijzigd vastgesteld

woensdag 9 maart 2022

Bestemmingsplan “IKC Kinderburg-Rank, Sassenheim” gewijzigd vastgesteld

De gemeenteraad van Teylingen heeft op 24 februari 2022 het bestemmingsplan “IKC Kinderburg-Rank, Sassenheim” met identificatienummer NL.IMRO.1525.BP2020SAS04010-VA01 gewijzigd vastgesteld.

Plangebied

Het plangebied is gelegen op en rondom het perceel Knorrenburgerlaan 2 in Sassenheim.

De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht ten aanzien van de onderwijshuisvesting. De gemeente moet er zorg voor dragen dat de scholen kunnen beschikken over passende huisvesting in relatie tot het leerlingaantal. De voorzieningen moeten voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Dit is vastgelegd in de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Teylingen. Daarnaast is in het Integraal HuisvestingsPlan 2019-2022 opgenomen dat de gemeente brede scholen en integrale kindcentra stimuleert. Op basis van deze regelgeving heeft het bestuur van Sophia Scholen een aanvraag ingediend voor de nieuwbouw van een fusieschool voor basisscholen De Kinderburg en De Rank. De huidige huisvesting van beide scholen voldoen niet aan de huidige gestelde bouwkundige en klimaat technische normen. Daarom is een inpassingsstudie uitgevoerd. Op 21 mei 2019 is door het college besloten om de huidige locatie (Knorrenburgerlaan 2 in Sassenheim) van basisschool De Kinderburg aan te wijzen als locatie voor de nieuwbouw van de fusieschool. Om de gestelde ambities ten aanzien van de belevingswaarde te kunnen realiseren is voor de onderwijsvoorziening een stedenbouwkundig kader opgesteld. Het stedenbouwkundig kader is op 14 juli 2020 door het college vastgesteld.

De beoogde ontwikkeling past niet binnen de mogelijkheden van het geldende bestemmingsplan, daarom is een herziening van bestemmingsplan "Sassenheim-Zuid" op deze locatie noodzakelijk. Inmiddels is voor deze ontwikkeling een voorontwerpbestemmingsplan opgesteld met de daarbij behorende omgevingsonderzoeken. Het stedenbouwkundig kader dient als uitgangspunt voor dit bestemmingsplan. Het voorontwerpbestemmingsplan is ter inzage gelegd voor inspraak en voorgelegd aan de wettelijke vooroverlegpartners. Er zijn enkele vooroverlegreacties ontvangen van overlegpartners en één inspraakreactie ontvangen. Deze reacties gaven geen aanleiding om het bestemmingsplan inhoudelijk aan te passen. Wel zijn de regels en toelichting ambtelijk aangepast. Het ontwerpbestemmingsplan “IKC Kinderburg-Rank, Sassenheim” heeft in de periode van 3 juni 2021 tot en met 14 juli 2021 zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn drie zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen zijn tijdig ingediend. Naar aanleiding van de ingediende zienswijzen is een aanvullende verkeersanalyse uitgevoerd waarbij is gekeken naar de situering van het parkeerterrein aan de zijde van de Van Alkemadelaan. Daarbij zijn de indieners van de zienswijzen ook gehoord. Uit deze extra analyse is gebleken dat het de verkeersveiligheid ten goede komt wanneer de park & ride verplaatst wordt naar de Van Alkemadelaan in plaats van de Knorrenburgerlaan. Het bestemmingsplan is naar aanleiding van de zienswijzen gewijzigd vastgesteld.

Het raadsbesluit met het vastgestelde bestemmingsplan ligt van donderdag 10 maart 2022 tot en met donderdag 21 april 2022 ter inzage op het gemeentekantoor in Sassenheim.

We werken alleen nog op afspraak. Wilt u langskomen om het vastgestelde bestemmingsplan in te zien, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met Jan den Braber van het Domein Ruimte via telefoonnummer 14 0252 of via de email: j.denbraber@hltsamen.nl

U kunt het vastgestelde bestemmingsplan op afspraak inzien op het Gemeentekantoor in Sassenheim. De digitale versie van dit vastgestelde bestemmingsplan kunt u inzien op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl.

Op www.teylingen.nl onder– ‘Bouwen en Wonen’ – ‘Bestemmingsplannen’ – ‘Ter inzage’ – ‘bestemmingsplan ‘IKC Kinderburg-Rank, Sassenheim’’ vindt u een link naar het digitale vastgestelde bestemmingsplan.

(N.B. Indien er verschillen zijn tussen de analoge en digitale versie, is op grond van artikel 1.2.3. van het Besluit ruimtelijke ordening de digitale versie beslissend.)

Tegen het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan kunnen belanghebbenden gedurende de periode van vrijdag 11 maart 2022 tot en met donderdag 21 april 2022 beroep instellen bij:

Gelet op de gewijzigde vaststelling geldt dit alleen voor:

• Belanghebbenden;

• Niet-belanghebbenden wanneer hij of zij:

- tijdig een zienswijze tegen het ontwerp bestemmingsplan hebben ingediend;

- kan aan tonen dat hij of zij redelijkerwijs niet in staat is geweest om tegen het ontwerp bestemmingsplan een zienswijze in te dienen;

Het vaststellingsbesluit treedt op vrijdag 22 april 2022 in werking, tenzij binnen die termijn naast een beroepsschrift ook een verzoek om voorlopige voorziening bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is ingediend. Het besluit treedt dan niet in werking voordat op dit verzoek is beslist.

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met Jan den Braber van het Domein Ruimte via telefoonnummer 14 0252 of via de email: j.denbraber@hltsamen.nl