Ga naar de inhoud

Jaarlijkse controle verkeerslichten

28 april

De jaarlijkse controle van de verkeerslichten is net weer achter de rug. Op termijn vervangen we de lichten voor slimme installaties. Wat houden die eigenlijk in?

De jaarlijkse controle van de verkeerslichten is net weer achter de rug. In Teylingen worden dit of volgend jaar de lichten vervangen. “We kunnen straks beter ingrijpen in een bijzondere situatie”, vertelt de beheerder verkeerslichten.
 

Wat gebeurt er tijdens de jaarlijkse controle van de verkeerslichten?

“Dan controleren technici of de VRI’s – dat staat voor Verkeersregelinstallaties – goed werken. De lampen, drukknoppen en detectielussen in het asfalt worden gecheckt. Ook kijkt de controleur naar de computer en de verwarming in de computerkast. Als er iets in de installatie kapot is, dan regelen we dat het gemaakt wordt.”
 

Tussen de controles door kunnen er natuurlijk ook storingen ontstaan. Wat gebeurt er dan?

“Soms constateren we zelf een storing, maar ook inwoners doen vaak een melding via de telefoon of de app Fixi. De aannemer die wij hiervoor inschakelen, repareert de storing binnen 24 uur als het mogelijk is. Soms vanwege een aanrijdschade of stormschade kan het wat langer duren.”
 

Het is de bedoeling dat de verkeerslichten in Teylingen worden vervangen. Wat is de planning daarvoor?

“Alle verkeerslichten in Teylingen staan op de planning om te vervangen. Dit gebeurt in het project van de HOV-route. De eerste stappen worden dit jaar gezet en het proces zal enkele jaren duren.”
 

Wat voor voordelen hebben die slimmere installaties?

“Ze reageren op het verkeersaanbod. Als vanuit een richting een file staat, zien de lichten dat en blijven ze langer op groen staan. Zo stroomt het verkeer beter door. Je zult merken dat de verkeerslichten beter met elkaar ‘praten’, zodat op een doorgaande weg een groene golf ontstaat. En ook zelf kunnen we gemakkelijker ingrijpen in een bijzondere situatie.”
 

Wanneer gebeurt dat bijvoorbeeld?

“Stel, het is bloembollentijd en veel mensen rijden een rondje langs de velden of gaan naar de Keukenhof. Of het is dertig graden en er staan files richting het strand. Of er gebeurt een ernstig ongeval op de A44 en iedereen steekt door via Sassenheim. Als er dan file ontstaat, kunnen we de lichten op afstand aanpassen, zodat het beter doorstroomt.”
 

Geven die nieuwe verkeerslichten ook minder kans op storing?

“We verwachten van wel, omdat er ledverlichting in zit. Ledlampen zijn minder gevoelig voor storingen dan een gewone lamp. Nog een voordeel: we krijgen straks automatisch een seintje dat er een storing is. Ook kunnen we op afstand uitlezen wat er aan de hand is en het soms meteen oplossen. Dat maakt het verkeer veiliger: het is toch prettiger oversteken als het licht het doet.”

Ga naar het begin