Trouwen of geregistreerd partnerschap

Er zijn 2 mogelijkheden om uw relatie met uw partner officieel te regelen: een huwelijk of een geregistreerd partnerschap (GP). Voordat een huwelijk of GP kan worden voltrokken, moet hiervan eerst melding worden gedaan (voorheen: ondertrouw) in de gemeente waar het huwelijk of GP gaat plaatsvinden. Een melding moet tenminste 14 dagen, en kan maximaal 1 jaar voor een huwelijk/GP worden gedaan.

Als u in onze gemeente wilt trouwen/een partnerschap wilt aangaan kunt u het meldingsformulier samen met uw partner volledig invullen en met de gevraagde bijlages mailen naar: burgerzaken@hltsamen.nl Geef op het meldingsformulier aan waar en wanneer u wilt trouwen/een GP wilt aangaan. U heeft hiermee een optie, die na 5 werkdagen en binnen 10 werkdagen door ons schriftelijk bevestigd wordt. Als uw voorkeur niet beschikbaar is nemen wij contact met u op. Mocht u graag controleren of de gewenste datum beschikbaar is voor u uw melding opstuurt, bel dan met team burgerzaken, tel. 14 0252.

Als u als trouwlocatie kiest voor het gemeentekantoor Sassenheim of het bestuurscentrum in Voorhout kunt u dat aangeven op het meldingsformulier. Als u voor een van de andere locaties kiest, maak dan eerst een afspraak met de betreffende locatie en mail de bevestiging van die locatie mee met het meldingsformulier.

Als u ons de ingevulde melding (met bijlages) niet digitaal kunt toesturen, kunt u een afspraak maken om de melding in te leveren op het gemeentekantoor. Houdt u er dan rekening mee dat de kosten aan de balie moeten worden voldaan.

Gratis trouwen of geregistreerd partnerschap

De gemeente biedt de mogelijkheid om gratis te trouwen of een GP aan te gaan:

  • Gratis trouwen/GP aangaan kan op maandag 9.00 uur en 9.30 uur in het gemeentekantoor in Sassenheim
  • Alleen mogelijk wanneer een van de partners staat ingeschreven in deze gemeente
  • Er wordt geen toespraak gehouden
  • Bij deze ceremonie kunt u geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar of een eigen trouwambtenaar laten benoemen

U kunt, behalve bij een gratis huwelijk/GP en de korte ceremonie op woensdagochtend, uw voorkeur voor één van onze trouwambtenaren opgeven op het meldingsformulier. Zij stellen zich hier voor.

U kunt kiezen voor een trouwboekje/GP-boekje bij de voltrekking van uw huwelijk/GP. Dit is niet verplicht. In zo’n boekje staat een uittreksel van de huwelijksakte/GP-akte. De boekjes zijn er in verschillende kleuren, een foto van de boekjes staat onderaan deze pagina. U kunt op het meldingsformulier aangeven of u een boekje wilt, en welke kleur u wilt.

 

Kosten

Extra kosten bij voltrekking huwelijk/geregistreerd partnerschap of omzetting door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente (aangesteld als babs voor één dag) € 102,00
Ceremonie maandag 10.00 t/m vrijdag 16.00 uur € 393,00
Ceremonie woensdag 11.00 uur en 11.30 uur (korte ceremonie) € 157,00
Ceremonie zaterdag (10.00-16.00) € 785,00
Extra kosten bij voltrekking huwelijk/geregistreerd partnerschap of omzetting door een nog te benoemen (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand voor één dag € 272,00
Kosten gemeentelijke getuige (per getuige) € 52,00
Kosten trouwboekje € 30,00
Extra kosten éénmalig aangewezen locatie € 272,00
Tarief laten wijzigen inrichting van de trouwzaal/-locatie € 79,00

Werkwijze

  • U moet uw melding van voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap doen in de gemeente waar het huwelijk of geregistreerd partnerschap gaat plaatsvinden.
  • Bel met de gemeente via 14 0252
  • Dit kan minimaal 1 jaar en uiterlijk 2 weken van tevoren

Voorwaarden

  • U dient minimaal 2 en maximaal 4 (meerderjarige) getuigen mee te nemen
  • U bent 18 jaar of ouder
  • U bent niet met iemand anders getrouwd
  • U heeft niet met iemand anders een geregistreerd partnerschap
  • U bent niet te dicht verwant aan uw partner
  • U staat niet onder curatele
  • Onder bepaalde voorwaarden staat de gemeente Teylingen huwelijksvoltrekkingen door een eigen babs (buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand) toe. Dit verzoek moet u minimaal 3 maanden voor het huwelijk schriftelijk indienen. Neem contact op met de gemeente voor meer informatie

Meenemen

  • Geldig legitimatiebewijs
  • Pinpas
Ga naar het begin