Fase 4: Vernieuwen kruispunt Van Wassenaarstraat / Herenweg/ Sweilandstraat / Padoxlaan
Het kruispunt Van Wassenaarstraat / Herenweg/ Sweilandstraat / Padoxlaan krijgt geheel nieuwe bestrating, verkeersheuvels en trottoirbanden. Omdat bij dit kruispunt alle wegen van Warmond bij elkaar komen, wordt dit werk in 5 fases uitgevoerd:
Fase 1: doortrekken fietspad
Eerst wordt het ontbrekende stukje fietspad tussen het parkeerterreintje en de spooronderdoorgang aangelegd.
Fase 2: aansluiting Sweilandstraat op het kruispunt en verbindingsweg vanaf Herenweg
Deze werkzaamheden worden begin maart uitgevoerd, binnen de huidige afsluiting van de Sweilandstraat.
Fase 3: aansluiting Padoxlaan op kruispunt
Deze werkzaamheden worden in het weekend van 4 en 5 maart uitgevoerd, omdat er dan bijna geen vrachtverkeer naar de Veerpolder rijdt. Eerst wordt de ene helft van de weg gedaan, daarna de andere helft zodat o.a. de ondernemers die in het weekend open zijn, bereikbaar blijven. Dit weekend staan de verkeerslichten op knipperen en worden verkeersregelaars ingezet. Deze werkzaamheden worden binnen de huidige afsluiting van de Sweilandstraat uitgevoerd.
Fase 4: aansluiting van Wassenaarstraat op het kruispunt
Deze werkzaamheden staan gepland vanaf 13 maart t/m 24 maart. Verkeer van en naar de van Wassenaarstraat wordt lokaal omgeleid. Dit staat aangegeven met gele borden.
Fase 5: het middenvlak van het kruispunt en de aansluiting op de Herenweg
Dit is het laatste stuk van het kruispunt. Deze werkzaamheden staan gepland van 27 t/m 31 maart. In deze fase wordt het verkeer richting Oegstgeest omgeleid via de A44 en N444.
Aanpassing breedte parkeervakken Herenweg en Sweilandstraat
Sinds 9 december is het éénrichting deel van de Herenweg weer open voor al het verkeer. In de praktijk blijkt dat vrachtauto’s en bussen moeite hebben om veilig langs de geparkeerde auto’s te rijden, vooral als auto’s niet dicht langs de stoepband in de parkeerstrook staan geparkeerd. Er zijn afgelopen tijd meerdere spiegels geraakt. Ook de flauwe bocht in de Herenweg bij de kruising met de Lockhorstlaan is voor bussen en vrachtwagens bijna alleen stapvoets te nemen zonder de trottoir- of inritband te raken.
De gemeente heeft met Arriva ter plaatse gekeken. Daarna is besloten om de parkeervakken in de Sweilandstraat 30 cm breder te maken, dan in het oorspronkelijke ontwerp. Dit gebeurt voor de start van de herinrichting van de Sweilandstraat. De parkeervakken langs het éénrichting deel van de Herenweg worden ook verbreed naar 2.30 meter. Deze werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd zonder afsluiting van de weg. Ook wordt de bocht bij de kruising Herenweg – Lockhorstlaan nog iets verbreed. Dit gebeurt voorafgaand aan het aanbrengen van de asfaltdeklaag in het éénrichting deel van de Herenweg.
De parkeervakken gaan van 2.00 meter naar 2.30 meter. Voorheen was de richtlijn 1.80 meter breed. Door deze aanpassing ontstaat voldoende ruimte tussen de geparkeerde auto’s en de vrachtauto’s en bussen, met behoud van de rijbaanbreedte volgens het fietsstraatprofiel.