Ga naar de inhoud

Verkeersbesluit Voetgangersoversteekplaats Herenweg t.h.v. kruising Herenweg-Beatrixlaan Warmond

Publicatiedatum:
woensdag 24 maart 2021
Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Type bekendmaking:
Verkeersbesluiten



Verkeersbesluit Voetgangersoversteekplaats Herenweg t.h.v. kruising Herenweg-Beatrixlaan Warmond

Logo Teylingen

Medewerker beleidsuitvoering van de afdeling Buitenruimte van de werkorganisatie HLTsamen

Gelet op:

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

De bepalingen (voor zover van toepassing) in artikelen 15 t/m 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

De bepalingen in artikelen 12 t/m 27 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

De bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

Het mandaat- en volmachtbesluit gemeente Teylingen d.d. 10 december 2019 krachtens welke ik bevoegd ben dit verkeersbesluit te nemen.

 

Overwegende dat:

in het uitvoeringsprogramma van het GVVP Teylingen 2010-2020 de Herenweg / doorgaande weg door Warmond is opgenomen, waarbij is aangegeven “dat er maatregelen worden getroffen ter verbetering van de verkeersleefbaarheid”;

van bewoners klachten zijn ontvangen over de toenemende onveiligheid op de Herenweg, ook tijdens de Wijkmarkt in het Trefpunt op 6-10-2015;

dit ook blijkt uit contacten met scholen, bewoners en bedrijven maar ook uit meldingen, de wijkmarkten en inventarisatie en onderzoeken voor het GVVP;

in de raadsvergadering van 27-10-2016 een Keuzenotitie met scenario’s en uitgangspunten voor de participatie aan de gemeenteraad is voorgelegd;

de gemeenteraad op 27-10-2016 per amendement heeft besloten in te zetten op een integrale aanpak met brede participatie om zo op te halen wat er leeft bij de betrokkenen, zonder de scenario’s maar daarbij wel vertrekpunt, afwegingen, aandachtspunten en financiële aspecten uit de Keuzenotitie mee te nemen;

de gemeenteraad is geïnformeerd over het participatie- en communicatieplan met bijbehorende spelregels en vragen daarover mondeling in de commissie Ruimte van 9-5-2017 beantwoord zijn;

in het participatie- en communicatieplan is vooraf de participatie beschreven. Op www.teylingen.nl/herenwegwarmond zijn alle stappen en resultaten te vinden, via digitale nieuwsbrieven is hierover gecommuniceerd. Alle direct aanwonenden van het tracé hebben een schriftelijke uitnodiging ontvangen voor de 1e inloopbijeenkomst. Overige betrokkenen en geïnteresseerden zijn via de driehoek-borden, gemeenteberichten, de website, facebook en posters uitgenodigd deel te nemen. Bij inloopbijeenkomst is dit herhaald. De nieuwsbrieven zijn ook gebruikt om uit te nodigen en diverse lokale media hebben aandacht besteed aan het ontwerpproces en de tussentijdse resultaten. Per inloopbijeenkomst hebben zo’n 100 deelnemers geparticipeerd. De digitale nieuwsbrieven zijn naar 220 adressen verstuurd;

de participatie is begonnen met ophalen van knelpunten, wensen en ideeën. Vervolgens zijn vier oplossingsrichtingen per deelgebied gepresenteerd. Op basis van de voorkeuren van aanwezigen en betrokkenen zijn twee schetsontwerpen per deelgebied opgesteld. Voor de derde inloopbijeenkomst hebben betrokkenen digitaal hun voorkeur uit kunnen spreken voor een schetsontwerp en opmerkingen kunnen maken. Tijdens de derde inloopbijeenkomst was deze mogelijkheid er ook. De meer dan 130 ontvangen voorkeuren en opmerkingen hebben geleid tot het participatieontwerp;

de gemeentelijke beheerders (groen, water, riolering, wegen, openbare verlichting, buitendienst) maar ook de nutsbedrijven, brandweer en politie, Veilig Verkeer Nederland, de Omgevingsdienst, busmaatschappij Arriva en de Stichting Harddraverij Warmond zijn in de ontwerpfase betrokken;

op 16-5-2017 ’s middags een wijkwandeling/schouw langs het gehele traject is gehouden en ’s avonds de 1e inloopbijeenkomst is gehouden om knelpunten, wensen en ideeën te inventariseren;

op 4-7-2017 de 2e inloopbijeenkomst is gehouden waarin verschillende varianten op hoofdlijnen zijn gepresenteerd;

op 12-9-2017 de stand van zaken en resultaten gepresenteerd zijn aan de raadscommissie Ruimte;

op 3-10-2017 de 3e inloopbijeenkomst is gehouden waarin per tracédeel twee conceptontwerpen zijn gepresenteerd. Geïnteresseerden konden aangeven welk ontwerp hun voorkeur had. Dit kon zowel ter plekke met formulieren als achteraf digitaal.

op 11-12-2017 een inloopbijeenkomst is gehouden voor de raadsleden over de stand van zaken en het resultaat;

op 18-6-2018 de raadscommissie Ruimte heeft gesproken over het opiniërende raadsvoorstel ontwerp Herenweg Warmond;

op 16-10-2018 de raadscommissie Ruimte heeft gesproken over het gewijzigde opiniërende raadsvoorstel ontwerp Herenweg Warmond;

op 21-1-2019 de raadscommissie Ruimte heeft gesproken over het besluitvormend raadsvoorstel ontwerp Herenweg Warmond;

op 31-1-2019 de gemeenteraad het ontwerp voor de herinrichting Herenweg heeft vastgesteld en daarbij het amendement “Wijziging ontwerp besluit Herinrichting Herenweg” aangenomen;

in dit amendement is besloten de 30 km-zone te starten bij de Beatrixlaan in plaats van de Laan van Oostergeest en dit wegdeel (Laan van Oostergeest – Beatrixlaan) “in te richten als ‘standaard zelf- handhavende 30 km zone’ zonder fietssuggestiestroken maar het aanwezig fietspad te behouden”;

het wegdeel Laan van Oostergeest – Beatrixlaan inclusief de kruising Laan van Oostergeest met de fietsoversteek in een ontwerp uitgewerkt moest worden;

één van de maatregelen volgend uit het reeds vastgestelde ontwerp betrekking heeft op de kruising Herenweg – Beatrixlaan, het ontwerp van deze kruising is als uitgangspunt gehanteerd bij uitwerking van het wegdeel;

met adviesbureau Mobycon en de verkeersadviseur van de politie de mogelijkheden zijn verkend om het amendement in een ontwerp voor het wegdeel te vertalen;

Mobycon een ontwerpmemo heeft opgesteld met 3 ontwerpvoorstellen;

over de ontwerpmemo met de verkeersadviseur van de politie is overlegd en het wegdeel op basis daarvan is ontworpen;

de kruising Herenweg - Beatrixlaan de eerste kruising binnen de bebouwde kom is, de overgang van buiten de bebouwde kom naar binnen de bebouwde kom is en het een oversteek voor langzaam verkeer is waar bewoners in de participatie ook aandacht voor vroegen. De maximumsnelheid blijft formeel 50 km/h;

er op de kruising Herenweg – Beatrixlaan voor de Herenweg een snelheidsregime van 50 km/h en voor de Beatrixlaan een snelheidsregime van 30 km/h geldt;

het snelheidsregime op de Herenweg wijzigt tussen de 60 km/h buiten de bebouwde komen en 50 km/h binnen de bebouwde kom;

het vanuit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, het gewenst is om de oversteekbaarheid van de Herenweg voor langzaam verkeer op deze locatie te verbeteren en een voetgangersoversteekplaats aan te leggen;

ter verbetering van de oversteekbaarheid van de Herenweg voor langzaam verkeer, er vanuit het ontwerp o.a. een middengeleider op de kruising wordt aangebracht van 2,5 meter breed, waardoor er genoeg veilige opstelruimte voor langzaam verkeer ontstaat en er gefaseerd kan worden overgestoken;

ter verbetering van de oversteekbaarheid van de Herenweg voor langzaam verkeer, er vanuit het ontwerp o.a. een fysieke drempel voor en na de kruising wordt aangebracht;

er tevens ter plekke een adviessnelheid wordt ingesteld van 30 km/h om de bestuurder er extra op te attenderen zijn of haar snelheid aan te passen naar de situatie;

de ontwerpen zijn besproken met busvervoerder Arriva en de Stichting Harddraverij Warmond en heeft de goedkeuring van beiden;

op 3-11-2020 het college van burgemeester en wethouders het ontwerp van het wegdeel Laan van Oostergeest - Beatrixlaan heeft vastgesteld;

op 17-12-2020 in de gemeenteraad is gesproken over het vastgestelde ontwerp van het wegdeel Laan van Oostergeest – Beatrixlaan en er voor een motie geen meerderheid was;

op basis van bovenstaande Waalpartners civil engineering de maatregelen tot een technisch ontwerp heeft uitgewerkt;

er overleg is gepleegd met de adviseur van de politie Eenheid Den Haag, welke gemachtigd is door de korpschef van de Nationale politie;

in reactie op het negatieve advies van de verkeersadviseur van de politie wordt opgemerkt dat de gemeente een grote beleidsvrijheid heeft ten aanzien van het nemen van verkeersbesluiten;

een politie-advies op grond van artikel 24 BABW niet bindend is;

CROW-normen geen formele wetgeving is, maar richtlijnen waar de gemeente zich zoveel mogelijk aan conformeert, maar in dit geval gemotiveerd van wil afwijken;

met de verbetering van de oversteekbaarheid wordt beoogd zowel de verkeersleefbaarheid als de verkeersveiligheid te verbeteren;

de gekozen locatie voor de oversteekplaats een wens van de bewoners is, omdat o.a. kinderen deze route al volgen richting het nabij gelegen sportpark en ouders bezorgd zijn over de veiligheid van de huidige inrichting;

de gekozen locatie voor een voetgangersoversteekplaats een logische is, omdat het gelegen is aan het einde van de bebouwde kom aan de kruising met de laatste erftoegangsweg binnen de bebouwde kom, de Beatrixlaan, waarbij de langzaamverkeer-stromen samenkomen;

uit snelheidsmetingen blijkt dat de huidige inrichting zonder drempel ter hoogte van de oversteeklocatie al een snelheidsremmend effect heeft op de naderingssnelheid bij een V85-waarde van 64 km/h buiten de bebouwde kom, naar een V85-waarde van 53,8 km/h binnen de bebouwde kom ter hoogte van de oversteeklocatie;

er in de huidige situatie en ook in de nieuwe situatie een drempel met inleidende wegmarkering gelegen is op +/- 50 meter afstand van de oversteeklocatie, ter hoogte van het Bos van Kranz, welke effect heeft op de naderingsnelheid;

de nieuwe inrichting met o.a. een aanvullende infrastructurele maatregel, een drempel, gelegen net voor de oversteeklocatie, naar verwachting zorgt voor een verdere verlaging van de naderingssnelheid;

de adviessnelheid van 30 km/h ter hoogte van de oversteeklocatie een aanvullende maatregel is op de infrastructurele maatregelen en overige verkeerstekens, omdat het hier een overgang van buiten de bebouwde kom naar binnen de bebouwde kom betreft, een eerste kruising vanuit het dorp is en er oversteekbewegingen plaatsvinden van langzaam verkeer;

de gemeente naar aanleiding van het advies van de verkeersadviseur van de politie aanvullend op eerder genoemde maatregelen om de naderingssnelheid te verlagen, buiten de bebouwde kom, ter hoogte van het sportpark twee extra drempels aanlegt als infrastructurele maatregel, aan beide zijden van de weg buiten de bebouwde kom als vooraanduiding verkeersbord J22f plaatst en ter versterking hiervan een grote wegmarkering in rood-wit-zwart van J22 aanbrengt;

de aannemelijke verwachting is dat de aanrijsnelheid na uitvoering van alle maatregelen van de herinrichting op of onder de V85-waarde van 50 km/h ligt, waarmee wordt voldaan aan dit uitvoeringsvoorschrift BABW voor de aanleg van de voetgangersoversteekplaats;

de gemeente een jaar na realisatie van het project herinrichting Herenweg hier een verkeersveiligheidsaudit uitvoert;

er, gelet op het bovenstaande en eerder genoemde overwegingen, voldoende motivering is om ondanks het negatieve advies van de politie, toch een voetgangersoversteekplaats te realiseren;

het betrokken weggedeelte in beheer is bij de gemeente Teylingen en in het geheel gelegen binnen de bebouwde kom van de gemeente Teylingen.

 

Besluit:

Een voetgangersoversteekplaats te realiseren ter hoogte van de kruising Herenweg – Beatrixlaan, door plaatsing van twee verkeersborden L2, zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en het aanbrengen van zebramarkering conform bijgevoegde situatietekening.

 

Teylingen, 11 maart 2021

Namens burgemeester en wethouders van Teylingen,

Medewerker beleidsuitvoering,

R. Breedveld

Mogelijkheid van bezwaar/voorlopige voorziening

Bezwaar

Bent u het niet eens met deze beslissing? Dan kunt u binnen zes weken na deze bekendmaking een bezwaarschrift indienen. U richt het bezwaar aan het college van Teylingen, Postbus 149, 2215 ZJ Voorhout.

Uw bezwaarschrift bevat de volgende informatie:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent;

- de reden(en) van uw bezwaar;

- uw handtekening.

 

Een bezwaarschrift kan uitsluitend schriftelijk (dus niet per e-mail) worden ingediend. Aan het indienen van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden.

Overigens kunnen ook andere belanghebbenden bezwaar maken tegen dit besluit.

Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten? Dan kunt u tegelijkertijd met of na indiening van uw bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen.

U dient dit verzoek in bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Hiervoor betaalt u griffiekosten.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

 

 

Ga naar het begin