Ga naar de inhoud

Verkeersbesluit instellen 30 km/h-zone Herenweg 2-103-Sweilandstraat 3-71 te Warmond

Publicatiedatum:
woensdag 22 juni 2022
Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Type bekendmaking:
verkeersbesluit of -mededeling



Verkeersbesluit instellen 30 km/h-zone Herenweg 2-103-Sweilandstraat 3-71 te Warmond

Medewerker beleidsuitvoering van de afdeling Buitenruimte van de werkorganisatie HLTsamen

Gelet op:

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

De bepalingen (voor zover van toepassing) in artikelen 15 t/m 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

De bepalingen in artikelen 12 t/m 27 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

De bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

Het mandaat- en volmachtbesluit gemeente Teylingen d.d. 10 december 2019 krachtens welke ik bevoegd ben dit verkeersbesluit te nemen.

 

Overwegende dat:

in het uitvoeringsprogramma van het GVVP Teylingen 2010-2020 de Herenweg / doorgaande weg door Warmond is opgenomen, waarbij is aangegeven “dat er maatregelen worden getroffen ter verbetering van de verkeersleefbaarheid”;

van bewoners klachten zijn ontvangen over de toenemende onveiligheid op de Herenweg, ook tijdens de Wijkmarkt in het Trefpunt op 6-10-2015;

dit ook blijkt uit contacten met scholen, bewoners en bedrijven maar ook uit meldingen, de wijkmarkten en inventarisatie en onderzoeken voor het GVVP;

in de raadsvergadering van 27-10-2016 een Keuzenotitie met scenario’s en uitgangspunten voor de participatie aan de gemeenteraad is voorgelegd;

de gemeenteraad op 27-10-2016 per amendement heeft besloten in te zetten op een integrale aanpak met brede participatie om zo op te halen wat er leeft bij de betrokkenen, zonder de scenario’s maar daarbij wel vertrekpunt, afwegingen, aandachtspunten en financiële aspecten uit de Keuzenotitie mee te nemen;

de gemeenteraad is geïnformeerd over het participatie- en communicatieplan met bijbehorende spelregels en vragen daarover mondeling in de commissie Ruimte van 9-5-2017 beantwoord zijn;

in het participatie- en communicatieplan is vooraf de participatie beschreven. Op www.teylingen.nl/herenwegwarmond zijn alle stappen en resultaten te vinden, via digitale nieuwsbrieven is hierover gecommuniceerd. Alle direct aanwonenden van het tracé hebben een schriftelijke uitnodiging ontvangen voor de 1e inloopbijeenkomst. Overige betrokkenen en geïnteresseerden zijn via de driehoek-borden, gemeenteberichten, de website, facebook en posters uitgenodigd deel te nemen. Bij inloopbijeenkomst is dit herhaald. De nieuwsbrieven zijn ook gebruikt om uit te nodigen en diverse lokale media hebben aandacht besteed aan het ontwerpproces en de tussentijdse resultaten. Per inloopbijeenkomst hebben zo’n 100 deelnemers geparticipeerd. De digitale nieuwsbrieven zijn naar 220 adressen verstuurd;

de participatie is begonnen met ophalen van knelpunten, wensen en ideeën. Vervolgens zijn vier oplossingsrichtingen per deelgebied gepresenteerd. Op basis van de voorkeuren van aanwezigen en betrokkenen zijn twee schetsontwerpen per deelgebied opgesteld. Voor de derde inloopbijeenkomst hebben betrokkenen digitaal hun voorkeur uit kunnen spreken voor een schetsontwerp en opmerkingen kunnen maken. Tijdens de derde inloopbijeenkomst was deze mogelijkheid er ook. De meer dan 130 ontvangen voorkeuren en opmerkingen hebben geleid tot het participatieontwerp;

de gemeentelijke beheerders (groen, water, riolering, wegen, openbare verlichting, buitendienst) maar ook de nutsbedrijven, brandweer en politie, Veilig Verkeer Nederland, de Omgevingsdienst, busmaatschappij Arriva en de Stichting Harddraverij Warmond zijn in de ontwerpfase betrokken;

op 16-5-2017 ’s middags een wijkwandeling/schouw langs het gehele traject is gehouden en ’s avonds de 1e inloopbijeenkomst is gehouden om knelpunten, wensen en ideeën te inventariseren;

op 4-7-2017 de 2e inloopbijeenkomst is gehouden waarin verschillende varianten op hoofdlijnen zijn gepresenteerd;

op 12-9-2017 de stand van zaken en resultaten gepresenteerd zijn aan de raadscommissie Ruimte;

op 3-10-2017 de 3e inloopbijeenkomst is gehouden waarin per tracédeel twee conceptontwerpen zijn gepresenteerd. Geïnteresseerden konden aangeven welk ontwerp hun voorkeur had. Dit kon zowel ter plekke met formulieren als achteraf digitaal.

op 11-12-2017 een inloopbijeenkomst is gehouden voor de raadsleden over de stand van zaken en het resultaat;

op 18-6-2018 de raadscommissie Ruimte heeft gesproken over het opiniërende raadsvoorstel ontwerp Herenweg Warmond;

op 16-10-2018 de raadscommissie Ruimte heeft gesproken over het gewijzigde opiniërende raadsvoorstel ontwerp Herenweg Warmond;

op 21-1-2019 de raadscommissie Ruimte heeft gesproken over het besluitvormend raadsvoorstel ontwerp Herenweg Warmond;

op 31-1-2019 de gemeenteraad het ontwerp voor de herinrichting Herenweg heeft vastgesteld;

het vanuit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, het gewenst is om op het gedeelte Herenweg 2-103 en Sweilandstraat 3-71 een 30 km/h-zone in te stellen;

er op het gedeelte Herenweg 2-34 momenteel al een snelheidsregime geldt van 30 km/h en deze hiermee binnen de 30 km/h-zone valt;

met de maatregel wordt beoogd zowel de verkeersleefbaarheid als de verkeersveiligheid te verbeteren;

het ontwerp is besproken met busvervoerder Arriva en heeft goedkeuring;

er overleg is gepleegd met de adviseur van de politie Eenheid Den Haag, welke gemachtigd is door de korpschef van de Nationale politie;

in reactie op het negatieve advies van de verkeersadviseur van de politie wordt opgemerkt dat de gemeente een grote beleidsvrijheid heeft ten aanzien van het nemen van verkeersbesluiten;

een politie-advies op grond van artikel 24 BABW niet bindend is;

CROW-normen geen formele wetgeving is, maar richtlijnen waar de gemeente zich zoveel mogelijk aan conformeert, maar in dit geval gemotiveerd van af wil wijken als gevolg van het doorlopen participatieproces;

onderstaande motiveringen betrekking hebben op de door de verkeersadviseur van de politie aangedragen punten in het advies;

er vanuit het participatieproces gekozen is voor een fietsstraatprofiel met streetprint middengeleider en er een wegbreedte van maximaal 6 meter is ontworpen inclusief gootlaag, met een effectieve rijbaanbreedte van 5,70 meter;

hiermee minimaal wordt afgeweken van de CROW-richtlijn welke uitgaat van een maximale wegbreedte van 5,80 meter;

de gehele her in te richten weg een stroom- en verblijfsfunctie heeft en daarmee ook de hoofdroute is voor hulpdiensten en het openbaar vervoer;

er vanuit de opgestelde trillingsprognose is geconstateerd dat door het aanbrengen van verticale snelheidremmende maatregelen zoals drempels, de kans op schade en hinder bij aangrenzende woningbouw op veel plekken aanwezig is;

openbaar vervoer langer dan 8 meter volgens de ‘ideale’ inrichting van de CROW-richtlijnen niet aanwezig is binnen een 30 km/h-zone, echter dit bij een ‘minimale’ inrichting volgens de richtlijnen wel mogelijk is mits er gehalteerd wordt op de rijbaan, zoals hier het geval is;

er sprake is van een herinrichting binnen een bestaande omgeving met bestaand gebruik van openbaar vervoer, waardoor het niet mogelijk is gebleken aan alle punten van een ideaal inrichting te voldoen;

asmarkering of rijrichtingscheiding niet aanwezig is binnen het ontwerp, maar er is sprake van een fietsstraatprofiel, wat het gevolg is van het participatieproces;

bij een ‘ideale’ inrichting er binnen een 30 km/h-zone geen oversteekvoorzieningen aanwezig zijn, maar hier vanuit het participatieproces besloten is de bestaande oversteekvoorzieningen te handhaven;

de oversteekvoorzieningen bedienen de looproutes naar voorzieningen zoals winkels, scholen en sportvelden, mede omdat er geen sprake is van een ‘ideale’ inrichting volgens de CROW-richtlijnen;

de gemeente een jaar na realisatie van het project herinrichting Herenweg hier een verkeersveiligheidsaudit uitvoert;

dat er, gelet op het bovenstaande en eerder genoemde overwegingen, voldoende motivering is om ondanks het negatieve advies van de politie, toch een 30 km/h-zone in te stellen;

het betrokken weggedeelte in beheer is bij de gemeente Teylingen en in het geheel gelegen binnen de bebouwde kom van Warmond, gemeente Teylingen.

Besluit:

Een 30 km/h-zone in te stellen op het gedeelte Herenweg 2-103 en Sweilandstraat 3-71, door plaatsing van verkeersborden A0130zb (inclusief bijbehorende markering), A0230ze, en twee keer A0130zh, zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, conform bijgevoegde situatietekening.

 

Teylingen, 9 juni 2022

Namens burgemeester en wethouders van Teylingen,

Medewerker beleidsuitvoering,

R. Breedveld

Mogelijkheid van bezwaar/voorlopige voorziening

Bezwaar

Bent u het niet eens met deze beslissing? Dan kunt u binnen zes weken na deze bekendmaking een bezwaarschrift indienen. U richt het bezwaar aan het college van Teylingen, Postbus 149, 2215 ZJ Voorhout.

Uw bezwaarschrift bevat de volgende informatie:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent;

- de reden(en) van uw bezwaar;

- uw handtekening.

 

Een bezwaarschrift kan uitsluitend schriftelijk (dus niet per e-mail) worden ingediend. Aan het indienen van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden.

Overigens kunnen ook andere belanghebbenden bezwaar maken tegen dit besluit.

 

Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten? Dan kunt u tegelijkertijd met of na indiening van uw bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen.

U dient dit verzoek in bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Hiervoor betaalt u griffiekosten.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

 

 

Ga naar het begin