Ga naar de inhoud

Evaluatie Handhavinguitvoeringsprogramma 2022

Publicatiedatum:
maandag 27 maart 2023
Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Type bekendmaking:
overige overheidsinformatie



Evaluatie Handhavinguitvoeringsprogramma 2022

Samenvatting

Voor u ligt de evaluatie van het Handhavinguitvoeringsprogramma 2022 (hierna: Evaluatie HUP 2022). Deze evaluatie laat de resultaten zien van de in het HUP 2022 genoemde werkzaamheden voor de Buitengewoon opsporingsambtenaren (hierna: BOA’s) en Bouw- en woningtoezichtinspecteurs (hierna: BWT’ers).

 

De werkvoorraad van de BOA’s bestond voor een groot deel uit de afhandeling van meldingen en handhavingsverzoeken. In vergelijking met voorgaande jaren zet de stijgende lijn in het aantal meldingen zich ook in 2022 door. Door deze trend zijn de BOA’s substantieel veel tijd kwijt aan het afhandelen van meldingen. Bovendien hebben de BOA's controles uitgevoerd op onder andere de blauwe zone, afval en hangjeugd. Ook hebben zij toezicht gehouden bij evenementen en projecten uitgevoerd, zoals de hondenactie en de weesfietsenactie.

 

Voor de BWT’ers bestond een deel van de werkvoorraad in 2022 uit zaken die in 2021 waren gestart en doorliepen in 2022. Dit gold zowel voor de controle op verleende vergunningen (bouwtoezicht), als voor de behandeling van handhavingsdossiers. Daarnaast zijn nieuwe meldingen en handhavingsverzoeken behandeld. Handhavingsverzoeken zijn vrijwel direct opgepakt, omdat deze urgentie hebben vanwege de korte beslistermijn. Ook dit jaar geldt weer dat een aantal zaken die in 2022 zijn gestart worden afgerond in 2023. De reden hiervoor is o.a. de wettelijke termijnen die gepaard gaan met aanschrijvingen, zienswijzen, bezwaar en beroep. Inwoners laten het vaak aankomen op een officiële aanschrijving en doen sneller dan voorgaande jaren een handhavingsverzoek. Daarnaast hebben de BWT’ers tevens werkzaamheden uitgevoerd omtrent de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb).

 

1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doelstelling evaluatie

Het college heeft een VTH-beleidsplan vastgesteld. Hiermee wordt voldaan aan de wettelijke verplichting vanuit het Besluit Omgevingsrecht (hierna: Bor). Het jaarlijkse uitvoeringsprogramma maakt het VTH-beleidsplan concreet en beschrijft de praktische uitvoering ervan. Het college is verplicht om jaarlijks het uitvoeringsprogramma te evalueren. Doel daarvan is inzicht te krijgen of de in het HUP 2022 opgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd.

1.2 Wettelijk kader, vaststelling en bevoegdheden

Artikel 7.7 lid 2 van het Bor bepaalt dat het bestuursorgaan jaarlijks evalueert, of de in het uitvoeringsprogramma opgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd en in hoeverre deze werkzaamheden hebben bijgedragen aan het bereiken van gestelde doelen.

 

Artikel 7.7 lid 3 van het Bor bepaalt dat het college de evaluatie bekend maakt aan de gemeenteraad.

1.3 Monitoring uren

Met een registratiesysteem houden we grip op de uren die per gemeente en per taak/project (kunnen) worden besteed en wordt indien nodig (vroegtijdig) bijgestuurd. Zo ook is in 2022 gestuurd op de uren om de beloftes in het HUP 2022 zo veel mogelijk na te komen.

 

2 Samenwerking en integraal toezicht

 

Om de handhaving effectief te organiseren (zowel voor de bedrijven, instellingen als inwoners als voor de controlerende diensten) is onderlinge afstemming en samenwerking nodig tussen de verschillende diensten. Dit wordt bereikt door regelmatig overleg, multidisciplinaire controles en afspraken vast te leggen.

2.1 Optrekken met externe partners

Om het toezicht zo efficiënt mogelijk uit te voeren is zoveel mogelijk afgestemd met verschillende disciplines. Zo werd bijvoorbeeld de bouwkundige eindschouw (taak BWT) gecombineerd met de eindschouw op brandveiligheidsaspecten (taak Brandweer, Veiligheidsregio Hollands Midden). De BOA’s en BWT’ers namen ook deel aan integrale (interventie) acties.

2.2 Lokaal ambtelijk handhavingsoverleg

De BWT’ers hebben periodiek overleg gevoerd om ontwikkelingen op het gebied van handhaving, handhavingszaken, relevante jurisprudentie etc. te bespreken. Afhankelijk van de agenda hebben de handhavingsjuristen en ook collega’s uit andere teams en de ketenpartners (o.a. de politie, de brandweer, de Omgevingsdienst, andere gemeenten, de provincie en het waterschap) aan dit overleg deelgenomen.

 

De BOA’s namen deel aan het Jeugd in Buitenruimte (JiB) overleg met diverse ketenpartners (o.a. jeugdwerk, politie en openbare orde en veiligheid). Bovendien hebben de BOA’s en de wijkagenten bijna dagelijks diverse praktische zaken met elkaar afgestemd. Daarnaast namen de BOA’s deel aan integrale overleggen m.b.t. grootschalige evenementen.

2.3 Signalering door vergunningverleners

De BWT’ers hebben regelmatig overleg gevoerd met team Vergunningen. De lijnen zijn kort. Zij ontvangen, bijvoorbeeld tijdens het proces van vergunningverlening, voor handhaving belangrijke informatie. Hieruit kan blijken dat er risico’s bestaan voor strijdig gebruik of het niet naleven van de (bouw)technische regels. Aan de hand van deze informatie zijn de beschikbare uren voor toezicht zo resultaatgericht mogelijk ingezet.

Daarnaast vonden in het kader van de implementatie van de Omgevingswet en de “Wet kwaliteitsborging voor het bouwen’ (Wkb) ook regelmatig overleggen plaats om de werkprocessen op elkaar af te stemmen.

 

Hieronder volgen projecten in het kader van samenwerking en integraliteit:

2.4 Gezamenlijke handhaving buitengebied (Bollen5-gemeenten/GOM)

In het kader van de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport (ISG), die in juli 2016 is vastgesteld door onder meer de raden van Hillegom, Lisse en Teylingen, zijn afspraken gemaakt omtrent stringenter handhaven in het buitengebied. Een eenduidige en actieve aanpak van strijdig gebruik is belangrijk voor de effectiviteit van het ruimtelijke beleid in het buitengebied, zoals vastgelegd in de ISG. In 2019 is HLT-breed gestart met handhaving in het buitengebied om de doelstellingen van de ISG te kunnen realiseren. Met de input van de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij (GOM), team Beleid en Planvorming, de portefeuillehouders en de burgemeesters is Team Toezicht en Handhaving allereerst gestart met de prioriteiten uit een grotere lijst met strijdigheden en is met deze ervaring een Plan van Aanpak opgesteld. Het Plan van Aanpak is met alle betrokkenen besproken en is nu de basiswerkmethode. Er vindt afstemming plaats met de andere bollen-gemeenten (Katwijk, Noordwijk), omdat zij eenzelfde project zijn gestart.

 

Het doel van dit project is om de strijdigheden in het buitengebied aan te pakken met in het bijzonder de voor bollenteelt beschermde gronden. Voor de toezichthouders heeft dit het volgende betekend:

  • Het uitvoeren van controles aan de hand van de lijst van de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij (GOM). Deze lijst wordt aangevuld met overtredingen die de BWT’ers verder in het buitengebied aantreffen;

  • Gesprekken voeren met overtreders/betrokkenen;

  • Het opstellen van constateringsrapporten;

  • Het doen van legalisatieonderzoeken;

  • Mediation;

  • Indien er geen oplossing wordt gevonden om de betreffende overtreding op te heffen, zal het handhavingstraject worden voortgezet.

 

Daarnaast hebben de toezichthouders, omdat zij bij de uitvoering van dit project veel in het buitengebied aanwezig zijn, tevens ‘oog’ voor signalen van ondermijning en indien nodig gemeld bij Team Ondermijning.

 

Huidige stand van zaken

Door de inzet voor de coronacrisis is achterstand in het project ontstaan, geschat wordt 4 maanden. Basis van de handhaving is een lijst met strijdig gebruikte percelen opgesteld in samenwerking tussen de gemeente ambtenaren van de afdeling Ruimte en de GOM. Door onze bezoeken in het buitengebied zijn er strijdige percelen bij gekomen. Vaak werden deze aangewezen door mensen die we aanspraken op oneigenlijk gebruik, soms troffen we dieper in het buitengebied percelen aan waarop, bijvoorbeeld dieren liepen of caravans werden gestald. We zijn verplicht, vanuit het gelijkheidsbeginsel, op al de ons bekende strijdige percelen te handhaven. Ook is de verwachting dat nog een aantal eigenaren een juridische procedure zal gaan starten tegen de handhaving. Samengevat verwachten we een deel van 2023 (tot en met april) nodig te hebben om de controles zorgvuldig af te kunnen handelen.

Vanaf mei zal de overdracht van de projectleider naar het Team Toezicht en Handhaving een feit zijn en zal de handhaving buitengebied weer een reguliere taak worden. Naar verwachting zullen dan nog 59 zaken voor Teylingen moeten worden afgehandeld. Echter zal gezien de beperkte capaciteit bij de BWT’ers, juristen en bij Ruimtelijke ontwikkeling de zaken getemporiseerd worden afgehandeld.

2.5 Aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit

Delicten als overvallen, woninginbraken, straatroof en geweld zijn de afgelopen jaren fors gedaald, maar onzichtbare vormen van criminaliteit ondermijnen de samenleving. Ook in Teylingen blijkt sprake te zijn van criminele, ondermijnende activiteiten en misstanden. Zo zijn er verschillende signalen van ‘witwasbedrijven’ waar je zelden klanten ziet, hennepkwekerijen en arbeidsuitbuiting. Maar ook van vastgoedfraude en zogenaamde ‘knooppunten’ (zoals horeca, bedrijventerreinen en recreatieparken).

 

We werken daarom samen met onze partners (o.a. de ODWH, politie, brandweer, belastingdienst) aan het signaleren, voorkomen en aanpakken van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Dit doen we door (1) meer en beter zicht te creëren op deze vorm van criminaliteit, (2) criminele kansen tot een minimum te beperken en (3) deze vorm van criminaliteit consequent aan te pakken. Dit alles vraagt extra inzet op het gebied van Toezicht en Handhaving. Zo wordt een bijdrage geleverd aan onderzoeken, integrale controles en inzet van bestuurlijke maatregelen. Daarnaast wordt tijdens reguliere controles, met name in het buitengebied en op bedrijventerreinen met een bredere bril gekeken en zo direct een bijdrage geleverd aan het creëren van meer en beter zicht op ondermijning.

2.6 Actieprogramma arbeidsmigranten

Vanuit de domeinen Strategie & Projecten, Ruimte en Buitenruimte en Bedrijfsvoering is het Teylingen en Lisse brede ‘Actieprogramma arbeidsmigranten’ gestart. Dit programma is er mede op gericht om arbeidsmigranten op een goede manier te huisvesten en te zorgen voor een duurzame oplossing van de positie van arbeidsmigranten in de samenleving. Ook BWT is deelnemer van dit programma.

3 Doelstellingen VTH beleid

 

In het VTH beleid zijn doelstellingen benoemd voor de beleidsperiode van 2020 tot 2024 voor zowel Toezicht en Handhaving als Vergunningen. Hieronder wordt alleen ingegaan op de doelstellingen die van toepassing zijn op Toezicht en Handhaving en zal worden aangegeven wat in dit kader in 2022 is uitgevoerd.

 

Risico gestuurd werken

Het college heeft bij de opstelling van het VTH beleid aan de hand van een risico-inschatting prioriteiten gesteld ten aanzien van Toezicht en Handhaving. Toezicht en Handhaving werkte in het verleden al risico gestuurd en heeft dit ook voor de nieuwe beleidsperiode voortgezet aan de hand van de gestelde prioriteiten in het VTH beleid. Zo ook is bij de uitvoering van de diverse projecten indien mogelijk risicogestuurd gewerkt. De werkwijze is hetzelfde gebleven.

 

De uitvoering van de VTH taken volgens het serviceformule-concept.

Er is gekozen om gedurende de beleidsperiode van het VTH beleid te starten met het serviceformule-concept uit te werken en vervolgens te implementeren binnen de organisatie. Dienstverlening is het uitgangspunt.

 

Met serviceformules wordt concreet vorm geven aan deze verschillende relaties die wij met onze inwoners en ondernemers hebben. Een serviceformule beschrijft op een inzichtelijke manier hoe de dienstverlening eruit ziet. In een formule wordt de dienstverlening gezien als een samenhangend geheel; de gehele keten, de kanalen, de beleving van de inwoner/ondernemer, alsook de hieraan gekoppelde bedrijfsvoering. De formules zijn bedacht vanuit de rol die de inwoner/ondernemer op dat moment heeft. Voor de implementatie van de serviceformules is een organisatie opdracht geformuleerd. Deze opdracht is onderdeel van de organisatie-agenda van HLT samen.

De implementatie van de serviceformules maakt deel uit van programmalijn 2 (‘Anders werken’) van het Omgevingswet-proof maken van de organisatie. De wijze waarop wij als organisatie in staat zijn om open en transparante informatie te verstrekken en om het werken met serviceformules digitaal te ondersteunen staat verwoord in de I-visie. De I-visie ondersteunt de visie op de dienstverlening.

 

Door de VTH taken volgens het serviceformule-concept uit te voeren, wordt de verbinding gelegd naar het dienstverleningsconcept HLTsamen 2020 en programmalijn 2 (‘Anders werken’) van het programma implementatie Omgevingswet. In 2020 is gestart met de uitwerking van het serviceformule-concept in een organisatiebrede werkgroep. Dit is nog verder in ontwikkeling.

 

Aanpakken van strijdig gebruik in het buitengebied

De aanpak van strijdig gebruik in het buitengebied is als project opgepakt en is in 2019 al van start gegaan. Meer hierover is te lezen in paragraaf 3.4. In paragraaf 6.2 is beschreven welke resultaten zijn geboekt in 2022.

 

4 Werkzaamheden BOA

 

In dit hoofdstuk zijn de werkzaamheden (incl. resultaten) beschreven die de BOA’s hebben uitgevoerd conform het HUP 2022.

4.1 Reguliere en specifieke werkzaamheden

De reguliere en specifieke werkzaamheden zijn o.a. de volgende zaken: afhandelen van handhavingsverzoeken, meldingen en klachten, hangjeugd, Alcoholwet, toezicht centrumgebieden, parkeren, honden, afval, jaarwisseling, verkeersveiligheid rondom scholen, toezicht stations, evenementen, ondermijning, toezicht naleving APV, enz.

 

In de onderstaande tabel is het in 2022 binnengekomen aantal meldingen (en klachten) in beeld gebracht. De genoemde prioriteiten zijn afkomstig uit het VTH beleid.

 

Overzicht ingekomen en afgehandelde meldingen

aantal

afgehandeld

Hoog

482

470

Gemiddeld

1125

1119

Laag

118

116

Totaal

1725

1705

Wij verwachten de bestaande werkvoorraad van 20 meldingen in de eerste helft van 2023 af te ronden.

 

In vergelijking met voorgaande jaren zet de stijgende lijn in het aantal meldingen door. Vooral in het aantal meldingen m.b.t. parkeren is een flinke stijging zichtbaar. Door deze trend zijn de BOA’s substantieel veel tijd kwijt aan het afhandelen van meldingen. Naast deze meldingen worden door de administratief ondersteuner gemiddeld tien telefoontjes (HLT-breed) per dag afgehandeld.

 

Bekeuringen

De nadruk bij het handhavendoptreden van de BOA’s ligt op het bevorderen van de leefbaarheid. Hierbij is gedragsverandering erg belangrijk. Deze gedragsverandering wordt vaker bereikt door iemand op zijn/haar gedrag aan te spreken, dan door het uitschrijven van een bekeuring. De werkwijze is daarom dat er veelal eerst wordt gewaarschuwd.

 

In 2022 zijn er in Teylingen in totaal 179 bekeuringen uitgeschreven:

Negeren parkeerverbod / foutief parkeren

84

Blauwe zone

63

Geen invalideparkeerkaart

7

Gevaarlijk/hinderlijk parkeren

1

Stilstaan op de stoep of fietspad met een auto

11

Hond niet aangelijnd

1

Ligplaats

3

Inrijverbod

4

Langer dan 3 dagen een caravan geparkeerd

2

Voertuig langer dan 6 m of hoger dan 2,4 m

3

In vergelijking met voorgaande jaren zijn er in 2022 een gelijk aantal boetes uitgeschreven.

 

Boerenprotesten

De BOA’s hebben geïnventariseerd op aangebrachte protest spandoeken en omgekeerde Nederlandse vlaggen. Daarnaast hebben zij controles uitgevoerd in het kader van veiligheid voor het verkeer.

 

Toezicht evenementen

In 2022 is wederom toezicht gehouden op diverse (grote) evenementen. Na corona zijn de gebruikelijke evenementen weer georganiseerd. Daarnaast was er ook een toename van nieuwe evenementen. Er is veel samengewerkt met de politie en is het toezicht op de veiligheid en leefbaarheid op elkaar afgestemd. Dit toezicht van de BOA’s was enerzijds gericht op de voorschouw en anderzijds tijdens het evenement. Dit heeft erin geresulteerd de vergunning(voorschriften) meer werden nageleefd. Over het algemeen zijn de evenementen goed verlopen.

 

Begeleiding stagiaires

Voor het MBO Rijnland hebben de BOA’s in 2022 twee stagiaires begeleid. Dit was voor de duur van tweemaal 12 weken.

 

Toezicht Alcoholwet

In 2022 hebben de BOA’s steekproefsgewijs controles verricht op de Alcoholwet-vergunning. Dit met name bij nieuwe horeca, supermarkten en slijterijen. Ook bij meldingen zijn controles uitgevoerd. De handhaving is opgelost zonder juridisch traject (middels bezoek).

 

Ook zijn door de BOA’s/Alcoholwet-inspecteurs controles uitgevoerd bij evenementen. In september zijn tijdens de Najaarsfeesten alle horecabedrijven (inclusief de buitentaps) in de Herenstraat van Voorhout en alle horecabedrijven in het centrum van Sassenheim gecontroleerd. Daarnaast is de feesttent bij de Wasbeek gecontroleerd. Er is onder andere gecontroleerd op aanwezigheid van polsbandjes, leeftijdsaanduidingborden en op verzoek identiteitsbewijs laten zien.

4.2 Projectmatige werkzaamheden

In deze paragraaf zijn de resultaten van de projectmatige werkzaamheden vanuit het HUP 2022 beschreven.

 

Toezicht stations

Het station Sassenheim ligt net buiten de bebouwde kom, tussen Warmond en Sassenheim, op een vrij afgelegen locatie. Deze locatie blijft daarom een punt van aandacht. In 2022 heeft er, net als voorgaande jaren, regelmatig toezicht plaatsgevonden i.v.m. o.a. hangjeugd, vernielingen, foutief parkeren, racen en auto-inbraak. Zowel de BOA’s, beveiligingsbedrijf als de politie hebben op het station extra toezicht gehouden. In 2022 zijn 15 incidenten geweest m.b.t. diefstal en vernieling.

 

Een schone en nette omgeving draagt ook bij aan het veiligheidsgevoel. Daarom is er dit jaar wederom een weesfietsenactie georganiseerd op beide stations. Zie hiervoor “Weesfietsenactie”.

 

Uitstallingen/terrassen in winkelgebied

Het herziene uitstallingen/terrassenbeleid was in 2022 nog niet gereed. Daarom hebben de BOA’s alleen incidenteel en op basis van excessen handhavend opgetreden.

 

Blauwe zone

De controle op de blauwe zone is een regulier taak. Aanvullend op deze reguliere controles is een grootschalige blauwe zone actie gehouden. Deze actie is uitgevoerd door meerdere BOA’s, zodat zij goed zichtbaar waren. Daarnaast is, om de zichtbaarheid verder te benadrukken, de betreffende actie vooraf en achteraf kenbaar gemaakt via social media (Facebook). In het verlengde van de actie is op een specifieke locatie een aantal maal extra gecontroleerd.

 

Extra toezicht centrumgebieden

Eerder is bij de vaststelling van de Centrumvisie besloten om extra geld beschikbaar te stellen voor extra toezicht in de centra. De uitvoering en dus ook de handhaving is nog in afwachting van de verdere realisatie van dit plan. De verwachting is dat dit in 2023 wordt gerealiseerd.

 

Weesfietsenactie

Op 29 januari 2022 is een weesfietsenactie gestart bij station Sassenheim. Bij deze actie zijn op

22 maart 135 fietsen verwijderd. Alle fietsen kregen een groen label (550 stuks). Na 28 dagen kregen fietsen die nog steeds op dezelfde plaats stonden een rood label (175 stuks). Hierop stond een termijn waarbinnen de fietsen moesten worden verwijderd. Uiteindelijk heeft de gemeente 135 fietsen verwijderd en 13 weken opgeslagen. Eigenaren van deze fietsen konden binnen deze termijn hun fiets ophalen. Drie eigenaren hebben zich gemeld.

De gemeente heeft besloten om de fietsen weer te verloten aan niet-commerciële organisaties binnen de gemeente Teylingen, om in het kader van duurzaamheid, hergebruik van de fietsen te stimuleren. Drie niet-commerciële organisaties hebben zich aangemeld voor de loting. Om iedereen een kans te geven om een redelijke fiets te krijgen is de verloting net zo opgezet als in 2019. Er waren ongeveer 15 fietsen in redelijk goede staat. Iedere organisatie had vooraf aangegeven voor hoeveel fietsen zij belangstelling hadden en was er vooraf een pakket samengesteld voor hen met de “beste” fietsen.

Een gedeelte van de overgebleven fietsen zijn nog door Stichting Repair Café uitgezocht, ook voor nog bruikbare onderdelen, de overige fietsen zijn uiteindelijk vernietigd.

 

Op 22 juni 2022 heeft de uitreiking van de fietsen plaatsgevonden aan de volgende organisaties:

  • 1.

    Welzijnskwartier (zij stellen deze fietsen ter beschikking aan de Oekrainse vluchtelingen die gehuisvest zijn in “ De Kompas” te Warmond)

  • 2.

    Vluchtelingenwerk Teylingen

  • 3.

    Repair café van de stichting JoJo

 

Opgemerkt dient te worden dat de fietsen van de weesfietsenacties van steeds slechtere kwaliteit worden. Dit is ook opgemerkt door de deelnemende instanties. Daarom heeft er een evaluatie plaatsgevonden m.b.t. de vraag of verloting nog wenselijk is. De uitkomst van deze evaluatie is dat in het vervolg de fietsen naar Repair café van de stichting JoJo gaan. Middels een persbericht is hierover gecommuniceerd. Ook zijn de instanties die de afgelopen jaren aan de weesfietsenactie deel deelgenomen hiervan persoonlijk op de hoogte gesteld.

 

Op 26 oktober 2022 is een weesfietsenactie bij het station in Voorhout gestart. 400 fietsen hebben een groene label gekregen. Al de fietsen die na 28 dagen nog op dezelfde plaats stonden, kregen een rood label. 21 december werden de 90 overgebleven fietsen met zowel een groen als een rood label verwijderd en 13 weken worden opgeslagen. De fietsen die niet door de betreffende eigenaren worden opgehaald worden gedoneerd aan Repair cafe van de stichting JoJo.

 

Jeugdoverlast/hangjongeren

De BOA’s hebben, al dan niet met de politie, ook dit jaar weer periodieke controles uitgevoerd op locaties waar (hang)jongeren zich ophouden. Daarnaast hebben de politie en de BOA’s iedere vrijdagavond een gezamenlijke surveillance uitgevoerd langs de hangplekken. Er is niet alleen gecontroleerd op zaken, zoals geluidsoverlast en zwerfafval, maar ook op aanwezigheid/gebruik van alcohol en drugs. Bij constatering van overlast zijn de namen genoteerd en zo nodig boetes uitgedeeld. Bij het gebruik van alcoholische dranken is tevens de leeftijd gecontroleerd. De afspraak, bij het aantreffen van alcoholische dranken bij jongeren onder de 18 jaar, is dat de ouders per direct worden geïnformeerd en de betreffende jongere een Haltafdoening krijgt.

 

In de laatste week van december is een gezamenlijke verkeerscontrole gehouden door de BOA’s en de politie. Dit was in het kader van opsporing van illegaal vuurwerk. Daarnaast hebben de BOA’s meldingen afgehandeld en betroffen veelal categorie 1 vuurwerk. De BOA’s hebben intensief gecontroleerd op het afsteken van vuurwerk: afsteektijden, illegaal vuurwerk en leeftijd. Er zijn diverse jongeren aangesproken op het gebruik van vuurwerk en veiligheid (preventief).

 

Hondenactie

In het kader van het hondenbeleid wordt ieder jaar een actieweek gehouden. In 2022 heeft deze in oktober plaatsgevonden. Het startsein hiervan, gegeven door een tweetal wethouders en in aanwezigheid van de pers, vond plaats in het Ter Wegenpark te Sassenheim. Tijdens deze actie is er aandacht gevraagd voor het hondenbeleid en is het belang van de handhaving van dit beleid benadrukt. De BOA’s hebben sleutelhangertasjes met daarin milieuvriendelijke plasticzakjes uitgedeeld als beloning voor het opruimen van hondenpoep. Daarnaast hebben de BOA’s extra controles uitgevoerd op de aanlijnplicht, de opruimplicht en de aanwezigheid van honden op de voor honden verboden gebieden, zoals kinderspeelplaatsen. Aan de hondenbezitters die die zich niet hielden aan de aanlijnplicht zijn de regels uitgelegd. De actie werd door de hondenbezitters gewaardeerd.

Aanvullend op deze actie is ook op Koudenhoorn begin april extra gecontroleerd op de aanlijnplicht voor honden i.v.m. wijziging losloopgebied.

5 Werkzaamheden BWT

 

In dit hoofdstuk zijn de werkzaamheden beschreven die de BWT’ers in 2022 hebben uitgevoerd.

5.1 Meldingen en handhavingszaken

In 2022 hebben de BWT’ers, naast het afhandelen van meldingen, handhavingsverzoeken en handhavingszaken, toezicht gehouden op bouwactiviteiten en het planologisch gebruik van gronden en gebouwen. Ook hebben zij projecten uitgevoerd in het kader van o.a. strijdig gebruik met het bestemmingsplan en illegale bouw.

 

In de onderstaande tabellen is het aantal meldingen en handhavingszaken van 2022 in beeld gebracht. Indien de in de melding genoemde overtreding niet eenvoudig was op te lossen, is deze vervolgens bij de handhavingszaken verder ondergebracht. De handhavingsverzoeken worden wel direct ondergebracht bij de handhavingszaken, ongeacht of er wel of geen strijdigheid is, omdat het bevoegd gezag binnen 8 weken hierop dient te besluiten. De genoemde prioriteiten zijn gebaseerd op de aard van de overtreding - niet te verwarren met de urgentie- en zijn afkomstig uit het VTH beleid. Handhavingsverzoeken hebben bijvoorbeeld urgentie, omdat het bevoegd gezag binnen 8 weken hierop dient te besluiten.

 

Overzicht meldingen

prioriteit

aantal

afgehandeld

overtreding

geconstateerd

geen overtreding

geconstateerd

overtreding

opgeheven

overtreding

(nog) niet opgeheven

Gemiddeld

35

24

13

22

2

11

Laag

15

13

6

9

4

2

Totaal

50

37

19

31

6

13

Wij verwachten de bestaande werkvoorraad van 13 meldingen/handhavingsverzoeken in de eerste helft van 2023 af te ronden. Indien deze complex zijn zullen zij als handhavingszaak verder worden opgepakt. In vergelijking met voorgaande jaren is in het aantal meldingen afgenomen.

 

Overzicht handhavingszaken

prioriteit

aantal

afgehandeld

Overtreding

geconstateerd

Geen overtreding geconstateerd

Over-treding beëindigd

Over-treding gedoogd/

gewraakt

Gemiddeld

95

42

89

6

34

0

Laag

21

17

12

9

8

2

Totaal

116

59

101

15

42

2

Wij verwachten de bestaande werkvoorraad van 57 handhavingsdossiers in de eerste helft van 2023 af te ronden, omdat dit langlopende zaken zijn of zaken die in de tweede helft van 2022 zijn gestart. Indien een bezwaar- en/of beroepsprocedure wordt gestart, zal de doorlooptijd langer worden. In vergelijking met voorgaande jaren is het aantal handhavingszaken redelijk gelijk gebleven.

 

Gedogen

Uitgangspunt bij het opstellen van wetten en regels is dat deze regels worden nageleefd. Omdat bij het opstellen hiervan niet alle situaties op voorhand kunnen worden voorzien, kan het in sommige situaties voorkomen dat niet tot handhaving wordt overgegaan en dat de overtreding gedoogd wordt. Gedogen kan alleen in uitzonderingsgevallen aanvaardbaar of geboden zijn.

 

Gedogen kan zich voordoen in situaties:

  • waarin concreet uitzicht bestaat op legalisering;

  • waarin handhaving van de strijdige situatie onevenredig is in verhouding met het daarmee te dienen belang;

  • waarin het achterliggende belang duidelijk beter gediend is met gedogen na een belangenafweging.

 

In 2022 zijn twee overtredingen gedoogd. Door het plaatsen van zonnepanelen was er een overtreding geconstateerd (welstandsexces). Er is nieuw beleid aangekondigd dat ziet op een verruiming van de mogelijkheden om zonnepanelen te plaatsen binnen het beschermd dorpsgezicht. In afwachting van dit nieuwe beleid zijn de overtredingen gedoogd.

 

Wraken

Als een overtreding een lage prioriteit heeft en geen nadelig effect heeft op de omgeving kan deze worden gewraakt. Wraking houdt in dat wij vooralsnog niet handhavend optreden maar ook niet in de overtreding berusten. Zo kan bijvoorbeeld door het bijstellen van de bestuurlijke prioriteiten of een handhavingsverzoek alsnog worden gehandhaafd, dat risico ligt bij de overtreder. In 2022 zijn er geen overtredingen gewraakt.

5.2 Bouwtoezicht en projectmatige werkzaamheden

Hieronder zijn de resultaten van het bouwtoezicht en de projectmatige werkzaamheden vanuit het HUP 2022 beschreven.

 

Bouwtoezicht:

In 2022 zijn er in totaal 300 bouwprojecten afgeschouwd. Dit aantal is iets lager dan vorig jaar.

 

  • -

    Het uitvoeren van structurele controles van het project op de locatie van de oude Dirk aan de hoofdstraat te Sassenheim“ Centrumplan

  • Dit project betreft de bouw van winkelcentrum en 26 en 12 appartementen. In het vierde kwartaal van 2021 is gestart met de voorbereidingen, maar in het vierde kwartaal van 2022 is pas gestart met de bouw. De verwachting is het gehele plan in 2024 wordt opgeleverd.

  • -

    Het uitvoeren van structurele controles van het project “ plan Hooghkamer

  • Het project Hooghkamer bestaat uit verschillende projecten van diverse aannemers, waarbij goede samenwerking van belang is. Begin 2019 is er gestart met de bouwwerkzaamheden aan de Singels. In 2019 en 2020 zijn een aantal gedeelten van Singels al opgeleverd. In 2022 zijn alle woningen van de Singels opgeleverd. In 2022 zijn de laatste bouwprojecten in plan Hooghkamer gestart: 2 appartementengebouwen en 7 woningen. Naar verwachting zal het gehele plan in 2023 worden afgerond.

  • -

    Het uitvoeren van structurele controles van het project “De Baan”

  • Dit project bestaat uit het verbouwen van een restaurant naar 7 appartementen en 7 studio’s. De bouwwerkzaamheden zijn gestart in 2022. Naar verwachting zullen de appartementen en studio’s in 2023 worden opgeleverd.

  • -

    Het uitvoeren van structurele controles van het project “ ‘t Huys te Warmont ’’

  • Dit project bestaat uit het restaureren en wijzigen van het pand naar woon en logiesfunctie.

  • De bouw is in 2021 gestart. Naar verwachting zullen de werkzaamheden in 2023 worden afgerond.

De bouwprojecten (zoals genoemd in het HUP 2022) “plan Overteylingen Oost”, “De Woezel”, “verbouwing van Mariënhaven”, “de verkeersbrug over de Leidsevaart” en “de bouw van tien woningen” zijn in 2022 afgerond.

 

Meldingen omtrent bouwprojecten

De laatste jaren is de ontwikkeling dat meer meldingen, over met name overlast, door omwonenden van bouwprojecten worden gedaan. Dit is vooral merkbaar bij inbreidingsprojecten. De behandeling van deze meldingen vergen vaak veel tijd. In 2022 zijn er 20 meldingen gedaan in dit kader en is daarom ook relatief veel uren aan besteed. Dit aantal meldingen is, ten opzichte van vorig jaar (17) licht gestegen.

 

Om dergelijke meldingen zo veel mogelijk te voorkomen wordt vooraf een bouwveiligheidsplan -inclusief de inrichting van het bouwterrein en aanrijroutes voor het bouwverkeer- opgesteld. Daarnaast wordt met de aannemers vooraf besproken hoe zij de overlast kunnen beperken. Ook wordt hen benadrukt om de omwonenden/bedrijven te informeren over bijv. de start van de heiwerkzaamheden met een telefoonnummer van de bouwer. Voor de gemeente Teylingen is een omgevingsmanager aangesteld die contact met de omgeving van grote bouwprojecten onderhoudt. De omgevingsmanager is o.a. het eerste aanspreekpunt bij overlast/vragen en coördineert meldingen vanuit de omgeving van het betreffende bouwproject. De toezichthouder en de omgevingsmanager werken nauw samen.

 

Projectmatige werkzaamheden:

Recreatiepark Hoflee

In 2022 zijn 15 handhavingstrajecten opgestart. Vijf eigenaren hebben een vooraankondiging gekregen om de strijdigheden te beëindigen. Naar verwachting volgen februari 2023 de handhavingsbesluiten. Een ander vijftal standplaatsen zijn onderzocht en krijgen in 2023 hun eerste aanschrijving. De overige vijf standplaatsen zijn bezocht en ingemeten. Dit onderzoek en eventueel vervolg loopt door in 2023.

Naast de controles wordt contact onderhouden met het bestuur van de camping, maar ook individuele standplaatseigenaren. Zij stellen regelmatig vragen over (het bouwen van) bouwwerken of andere bestemmingsplan gerelateerde vragen. Daarom is in 2022 een start gemaakt met het opstellen van een informatiebrief over hoe het bestemmingsplan gelezen dient te worden.

 

Recreatiepark Watertuin

Op het recreatiepark ‘Watertuin’ wordt permanent gewoond en zijn veel illegale bouwwerken opgericht. Bij besluit van 27 september 2018 heeft de gemeenteraad van de gemeente Teylingen het bestemmingsplan “Recreatiepark Watertuin” vastgesteld. Tegen dit besluit van de gemeenteraad is door een aantal belanghebbenden beroep ingesteld. Op 25 november 2020 heeft de Afdeling uitspraak gedaan in deze zaak en is onder meer bepaald dat de reeds van kracht zijnde bestemming “recreatie” gehandhaafd blijft. Het bewonen van een recreatiewoning op het recreatiepark “De Watertuin” zonder persoonsgebonden beschikking is derhalve niet toegestaan.

 

In maart 2021 is een wetsvoorstel tot wijziging van het Besluit Omgevingsrecht (Bor) door de minister aan de Tweede Kamer voorgelegd. Dit wetsvoorstel zou gemeenten meer ruimte geven om met een omgevingsvergunning, permanente bewoning van een recreatiewoning toe te staan. In 2022 is aangekondigd dat het wetsvoorstel niet zal worden ingevoerd. Wel wil de gemeente het onderzoek dat tijdens dit wetgevingstraject was gestart hieromtrent afronden. Onder de Omgevingswet krijgen gemeenten namelijk meer ruimte om af te wijken van het geldende omgevingsplan. De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld tot 1 januari 2024. Tot het onderzoek is afgerond zal de handhaving niet worden opgestart, de termijn is nog niet duidelijk. Wanneer dit wel duidelijk is zal hierover worden gecommuniceerd naar de bewoners/eigenaren.

 

Naast deelname aan het onderzoek zijn maandelijks administratieve BRP-controles uitgevoerd. Deze hadden betrekking op nieuwe in- en/of uitschrijvingen in het BRP. Ook is de geldigheid van de PGB’s op de Watertuin gecontroleerd.

Op de Watertuin is niet handhavend opgetreden vanwege het voornoemde lopende onderzoek en het coronavirus (bij risiconiveau “ernstig” of “zeer ernstig”). Dit is tevens per brief (mei 2021) gecommuniceerd naar het bestuur en haar leden.

 

Illegale bewoning

Burgerzaken heeft personen die zich hebben ingeschreven op een adres dat niet is bestemd voor bewoning, een waarschuwingsbrief gestuurd. De nieuwe inschrijvingen zijn maandelijks door BWT geïnventariseerd en gecontroleerd op de verzending van een waarschuwingsbrief (vier ogen principe). Door deze werkwijze proberen wij grip te houden op de omvang van de illegale bewoning.

 

Na de handhaving op illegale bewoning in 2021 waren begin 2022 er nog 42 panden resterend op de lijst. Daarnaast zijn er gedurende het jaar een aantal nieuwe gevallen bij gekomen. Deze personen hebben dan ook een waarschuwingsbrief ontvangen waarin zij zijn gewezen op dat bewoning niet is toegestaan. Gezien de omvang van het project is er gekozen voor een fasegewijze aanpak waarbij is gestart met de recreatiewoningen/campings, nieuwe gevallen en vervolgens bewoning van bouwwerken die in beginsel niet geschikt zijn voor bewoning, zoals garages en bedrijfspanden. In 2022 zijn 14 gevallen van strijdige bewoning opgeheven. De lijst bevat nu nog 38 adressen waar bewoning niet is toegestaan. Lopende handhavingszaken en de handhaving op de resterende adressen van de lijst zullen in 2023 worden voortgezet.

 

Huisvesting arbeidsmigranten

Vanuit de domeinen Strategie & Projecten, Ruimte en Buitenruimte en Bedrijfsvoering is het HLT-brede ‘Actieprogramma arbeidsmigranten’ gestart. Dit programma is er mede op gericht om arbeidsmigranten op een goede manier te huisvesten en te zorgen voor een duurzame oplossing van de positie van arbeidsmigranten in de samenleving. Aan dit programma neemt ook BWT deel door deelname aan overleggen en zo nodig input te leveren.

Daarnaast heeft BWT diverse controles uitgevoerd bij locaties waar vermoedelijk arbeidsmigranten zijn gehuisvest naar aanleiding van o.a. handhavingsverzoeken. Indien er een strijdigheid is geconstateerd is handhavend opgetreden.

 

Controles Basisadministratie adressen en gebouwen (BAG)

De BAG is een wettelijk verplichte authentieke basisregistratie. De gegevens in deze registratie dienen betrouwbaar te zijn. Vanuit de BAG komen er bij BWT meldingen binnen van onduidelijkheden in deze registratie en hebben betrekking op, zowel het gebruik van panden als op bouwwerken die mogelijk illegaal zijn gebouwd. Zo ook in 2022. Er zijn 4 meldingen binnengekomen. De betreffende panden zijn gecontroleerd en indien nodig is er ter plaatse gekeken naar de situatie. De bevindingen zijn vervolgens teruggekoppeld aan de BAG. Bij een pand is een strijdige situatie geconstateerd. Dit is opgepakt door BWT.

Door onvoorziene omstandigheden was het dit jaar bij de BAG niet gelukt om de jaarlijkse luchtfoto’s te verwerken, zodat er bij BWT niet de geplande meldingen waren binnengekomen. De verwachting is dat in 2023 BWT wel het geschatte aantal meldingen zal binnenkrijgen.

 

Monumenten

Binnen Teylingen bevinden zich 106 rijks- en 64 gemeentelijke monumenten. Het is een wettelijke verplichting dat al de monumenten 2 jaarlijks worden gecontroleerd in het kader van instandhoudings-/zorgplicht. Vanaf 2019 is ter voorkoming van verloedering van deze monumenten de conditionele staat van de monumenten geïnventariseerd. Over het algemeen verkeert het merendeel van de monumentale panden zich in een goede tot zeer goede staat. In 2022 zijn de controles voortgezet en is geconstateerd dat bij 4 monumenten in Teylingen reeds onderhoud is gepleegd. 6 panden (3 Sassenheim, 2 Voorhout en 1 Warmond) bevinden zich nog in een staat waarbij onderhoud is vereist. Dit zal zijn vervolg hebben in 2023.

 

Beeldbepalende objecten

In 2020 heeft de gemeente Teylingen beeldbepalende objecten aangewezen middels het Paraplubestemmingsplan Beeldbepalende objecten Teylingen (vastgesteld 17-12-2020). De betreffende panden hebben hierin de dubbelbestemming: “Waarde – Cultuurhistorie” toegekend gekregen. Beeldbepalende objecten zijn karakteristieke objecten die een kern of gebied aanzien geven. Het zijn objecten waarvan het exterieur vanwege de schoonheid, de betekenis voor de wetenschap of cultuurhistorie van waarde is. De grondslag voor de aanwijzing van de panden is de herkenbare waarde van het erfgoed voor de identiteit en beleving van Teylingen. De gemeente Teylingen heeft in totaal 90 beeldbepalende objecten, waarvan 53 in Sassenheim, 6 in Voorhout en 27 in Warmond. Daarbij zijn er ook 4 locaties in beschermd dorpsgezicht opgenomen, allen gelokaliseerd in Warmond.

 

In 2021 heeft een extern bureau 86 objecten geïnspecteerd. Uit de inspecties is o.a. gebleken dat 61 objecten in goede staat, 17 objecten in redelijke staat en 6 objecten in slechte staat van onderhoud verkeerden. In 2022 zijn door BWT (aanvullende) controles uitgevoerd. In 2023 zullen de panden die veel onderhoud vereisen door BWT verder worden opgepakt. BWT zal met de betreffende eigenaren contact opnemen of aanschrijven om tijdig onderhoud te plegen.

 

Gezamenlijke handhaving buitengebied (ISG)

Er is in 2019 HLT-breed gestart met handhaving in het buitengebied mede om de doelstellingen van de ISG te kunnen realiseren. In paragraaf 2.4. is een verdere uitleg gegeven van dit project. In 2022 zijn net als in voorgaande jaren controles uitgevoerd aan de hand van de lijst van de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij (GOM). Deze lijst is aangevuld met overtredingen die tijdens inspecties in het buitengebied door de inspecteurs zijn geconstateerd of zijn aangewezen door eigenaren die we hebben aangesproken op het strijdig gebruik. Vanaf mei zal de overdracht van de projectleider naar het Team Toezicht en Handhaving een feit zijn en zal de handhaving buitenruimte weer een reguliere taak worden. Naar verwachting zullen dan nog 59 zaken voor Teylingen moeten worden afgehandeld.

 

Behaalde resultaten in 2022 tot en met augustus:

  • -

    Aantal strijdige percelen die opgepakt zijn en nog lopen: 25

  • -

    Aantal strijdige percelen die opgepakt en gereed zijn: 28

  • -

    Aantal nog op te pakken strijdige percelen: 1

  • -

    Aantal lopende rechtszaken: 3

  • -

    Aantal vooraankondigingen: 9

  • -

    Aantal lasten onder dwangsom: 6

  • -

    Aantal m2 teruggewonnen bollengrond: 177.474 m2

  • -

    Aantal m2 bollengrond gelegaliseerd met compensatie: 0 m2

  • -

    Aantal gevallen legalisering door overgangsrecht: 3

  • -

    Aantal nieuwe strijdige percelen die opgepakt zijn en nog lopen: 34

  • -

    Aantal nieuwe strijdige percelen die opgepakt en gereed zijn: 18

 

De bovenstaande resultaten zijn van het gehele project ISG incl. de inzet vanuit de vaste formatie van BWT. In mei 2023 zal separaat van het HUP een eindevaluatie van het project worden opgesteld. Vanaf mei zal ook de overdracht van de projectleider naar het Team Toezicht en Handhaving een feit zijn en wordt de handhaving buitengebied weer een reguliere taak.

 

6 Juridische opvolging

6.1 Minnelijke oplossing, handhavingsverzoeken en herstelsancties

Het uitgangspunt van het VTH beleid is om, bij de bestuursrechtelijke handhaving, juridische procedures te voorkomen. Bij meldingen of handhavingsverzoeken wordt door de toezichthouders (met ondersteuning van juristen) primair de minnelijke oplossing nagestreefd om zo het aantal handhavingsbesluiten te reduceren. Dit vraagt wel wat meer tijdsinvestering van de toezichthouders en de juristen vooraan in het proces.

 

Een dwangsom en bestuursdwang zijn handhavingsinstrumenten, de herstelsanctie, om overtredingen te laten beëindigen. Een handhavingsverzoek, melding of ambtshalve constatering kan aanleiding geven om handhavend op te treden door middel van een herstelsanctie. De trend dat de toezichthouders minder vaak komen tot een minnelijke oplossing met de betrokken partijen zet zich door. Inwoners en bedrijven laten het vaker aankomen op een juridisch handhavingstraject (handhavingsverzoek, aanschrijving, bezwaar/beroep).

 

Bij een handhavingsverzoek is het wettelijk verplicht om binnen maximaal 8 weken een besluit hierop te nemen. In 2022 zijn 18 handhavingsverzoeken ingediend. (Dit is een toename ten opzichte van voorgaande jaren.) Op 4 verzoeken is afwijzend besloten. In 2022 zijn 19 vooraankondigingen last onder dwangsom/bestuursdwang verstuurd. Daarnaast is in 14 gevallen een dwangmiddel opgelegd: 11 keer een last onder dwangsom en 3 keer een last onder bestuursdwang. Er zijn 3 invorderingsbesluiten genomen.

6.2 Bezwaar en beroep

De handhavingsjuristen zijn verantwoordelijk voor de behandeling van bezwaar- en beroepschriften. Zij krijgen daarbij ondersteuning van de toezichthouders. Beroep- en hoger beroepzaken hebben een lange doorlooptijd en zijn complex van aard. In vergelijking met voorgaande jaren is het totaal aantal bezwaar-, beroep- en hoger beroepzaken redelijk gelijk gebleven.

 

Wij ontvingen in 2022 6 bezwaarschriften, 1 beroepschrift, 1 hoger beroepsschrift en 3 voorlopige voorzieningen op het gebied van handhaving. 2 bezwaren zijn behandeld, waarvan 1 gegrond is verklaard. Eén beroep is ingetrokken en 2 voorlopige voorzieningen zijn toegewezen. In 2023 worden 4 bezwaarzaken, 1 beroep en 3 (langlopende) hoger beroepszaken verder behandeld/afgerond.

Ga naar het begin