Ga naar de inhoud

Containerbeheer Onderhouds- en beheerplan Gemeente Teylingen

Publicatiedatum:
woensdag 24 mei 2023
Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Type bekendmaking:
overige overheidsinformatie



Containerbeheer Onderhouds- en beheerplan Gemeente Teylingen

 

1. Aanleiding

1.1 Introductie

Gemeente Teylingen beschikt over een 296 onder- en bovengrondse verzamelvoorzieningen voor verschillende afval- en grondstoffenfracties. In de periode 2023-2028 zal dit aantal verder oplopen met de plaatsing van aanvullende ondergrondse containers voor de fracties oud papier en karton (OPK) en glas.

 

Met het oog op dit alsmaar groeiende containerbestand en de inmiddels gevorderde leeftijd van een deel van deze voorzieningen is er behoefte aan een beheer- en onderhoudsplan voor de uitstaande containers. Hiermee kan de kwaliteit van de uitstaande voorzieningen en het gebruik hiervan door inwoners worden gewaarborgd. Bovendien kunnen hiermee toekomstige uitgaven beter ingeschat en begroot worden, waarmee een goed containerbeheer mogelijk wordt.

1.2 Leeswijzer

In dit rapport wordt achtereenvolgens aandacht besteed aan:

  • De verschillende aandachtspunten in het kader van het beheer en onderhoud van containers

  • De inventarisatie van het huidige containerbestand

  • De onderhouds- en vervangingsopgave van het huidige containerbestand

  • Het beleid voor containerbeheer in de periode 2023 – 2028

  • De financiële consequenties van dat beleid

  • En de belangrijkste conclusies en aanbevelingen

2. Beheer en onderhoud containers

2.1 Inleiding

Het beheer en onderhoud van een containerpark is afhankelijk van verschillende factoren, bijvoorbeeld het type containers, de capaciteit van een serviceteam, geldende afspraken met leveranciers over 1ste- en 2de-lijns onderhoud, reinigen en keuren en de verwachtte levensduur van een container. Om voor de gemeente Teylingen de juiste afwegingen te kunnen maken worden enkele van deze zaken nader toegelicht.

2.2 Ondergrondse, bovengrondse en semi-ondergrondse containers

Nagenoeg alle verzamelvoorzieningen, voor de verschillende afval- en grondstoffenfracties die op gemeentelijk niveau ingezameld worden, zijn ondergronds, bovengronds of semi-ondergronds. De wijze van onderhoud en beheer van deze verschillende inzamelmiddelen kan echter verschillen en daarmee van invloed zijn op het totale beheerplan van de gemeente. Het onderscheid tussen de drie verschillende typen kan grofweg als volgt gemaakt worden:

  • Ondergrondse container

    Dit betreft een grote verzamelvoorziening. Meestal met een capaciteit van 4m3 of 5m3. Hierbij wordt het verzameld afval ondergronds opgeslagen in een metalen, of kunststof onderlijf, geplaatst in een betonput. Hiermee blijft het voor inwoners zichtbare gedeelte van de container beperkt tot de inwerpzuil.

  • Semi-ondergrondse container

    Dit betreft een kleinere verzamelvoorziening. In Teylingen altijd met een inhoud van 1,5m3. Hierbij ziet men een soortgelijke inwerpzuil als de ondergrondse container, maar vindt de opslag binnen de inwerpzuil en een kleine verdieping in de grond plaats.

  • Bovengrondse container

    Dit betreft een middelgrote verzamelvoorziening. Meestal met een capaciteit tussen de 1,5m3 en 3m3. Hierbij is de opslag volledig bovengronds en is er voor inwoners een grotere container zichtbaar

In Teylingen staan veelal ondergrondse en semi-ondergrondse containers. In bijlage 1 wordt wat meer inzicht verschaft in de specifieke onderdelen en opbouw van deze verschillende containertypen. Ieder inzamelmiddel heeft verschillende bewegende onderdelen met potentiële slijtage en storingen waarbij preventief onderhoud noodzakelijk is.

 

Naast de verschillende typen containers maakt ook de ingezamelde fractie van een container verschil wat betreft het onderhoud en beheer. In Teylingen zijn ondergrondse containers geplaatst voor de volgende fracties: restafval, OPK, glas en textiel. Daarnaast zijn semi-ondergrondse containers geplaatst voor het GFT-e-afval.

2.3 Onderhoudsbeleid voor containers

Een goed beheer van het containerbestand vergt duidelijke afspraken rondom onderhoudsacties en de verantwoordelijkheden daarbinnen. Hiermee wordt het mogelijk om goed functionerende containers, gedurende de gehele levensduur in te kunnen zetten. Binnen het onderhoud van containers wordt daarvoor onderscheid gemaakt tussen preventief en correctief onderhoud.

 

Preventief onderhoud

Regulier, ingepland onderhoud om slijtage en schade aan de verschillende onderdelen van de container te voorkomen en de goede werking van de container, bij normaal gebruik, te garanderen voor de aankomende periode. Zowel bij het preventief- als correctief onderhoud kan er een onderscheid gemaakt worden in 1e- en 2e lijns onderhoud.

 

1ste- en 2de-lijns onderhoud

1e lijns-onderhoud

Alle laagdrempelige maatregelen en werkzaamheden die uitgevoerd kunnen worden zonder betrokkenheid van een leverancier. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een afvalzak die klem zit, het vervangen van een slot op een servicedeur en het vervangen van kleine, goed bereikbare, modulaire onderdelen, zoals bijvoorbeeld een accu. Deze werkzaamheden kunnen door een servicedienst worden uitgevoerd.

 

2e lijns-onderhoud

Alle onderhoudsacties die ingrijpender zijn voor het goed functioneren van de container. Dit zijn veelal acties die uitgevoerd worden door de leverancier. Denk hierbij aan het vervangen van een trommel of een softwarestoring waardoor containers niet meer kunnen openen of sluiten. Dergelijke acties kunnen voortkomen uit een jaarlijkse inspectie- of keuringsronde.

 

Correctief onderhoud

Het opsporen en herstellen van (gemelde) gebreken aan veelal technische onderdelen en systemen ten behoeve van een juiste werking van de container.

2.4 Reinigen en keuren

Reinigen

Hoewel de gebruiksintensiteit per container (locatie/type/fractie) kan verschillen is het in het kader van goed onderhoud belangrijk om de containers met enige regelmaat te reinigen. Hiermee kan onnodige beschadiging en slijtage voorkomen worden en kunnen de kosten voor correctief onderhoud beperkt worden. Voor de verschillende fracties wordt het onderstaande reinigingsschema aangehouden.

 

Fractie

Reinigingsfrequentie

Reinigingswerkzaamheden

Restafval

2x per jaar

Binnen- en buitenkant

Glas

2x per jaar

Binnen- en buitenkant

GFT-e

4x per jaar

Binnen- en buitenkant

OPK

1x per jaar

Alleen buitenkant

Textiel

1x per jaar

Alleen buitenkant

 

Keuren

Alle ondergrondse en semi-ondergrondse containers moeten verplicht 1x per jaar worden geïnspecteerd op de juiste werking en veiligheid, hiervoor wordt dan een certificaat afgegeven (T-Spec/TUV-keuring). Vaak wordt een inspectieronde direct gecombineerd met een reinigings- en of preventieve onderhoudsronde.

2.5 Levensduur van containers

De mate van onderhoud die nodig is om een goede werking van een container te garanderen is ook afhankelijk van het aantal jaar dat de gemeente verwacht dat deze meegaat. Hoe korter de gehanteerde levensduur, des te minder onderhoud er aan een container gepleegd hoeft te worden. Kanttekening hierbij is de gebruiksintensiteit van een bepaalde voorziening, waardoor slijtage sneller optreedt.

 

Naast de gebruiksintensiteit heeft de fractie waarvoor de container bedoeld is heeft een sterke invloed op de gehanteerde levensduur (en daarmee gepaard gaande afschrijvingstermijnen). Uitgaande van een goede spreiding van capaciteit, en daarmee gebruik, worden de volgende afschrijvingstermijnen aangehouden:

  • o

    Ondergrondse container voor Restafval: 12 jaar.

  • o

    Ondergrondse container voor OPK: 15 jaar

  • o

    Onder- of bovengrondse container voor Glas: 8 jaar

  • o

    Semi-ondergrondse container voor GFT-e: 8 jaar

  • o

    Onder- of bovengrondse container voor Textiel: 12 jaar

  • o

    Elektronica voor toegangscontrole1 6 jaar

In het vervolg van dit onderhouds- en beheerplan worden deze afschrijvingstermijnen ook voor gemeente Teylingen aangehouden. Belangrijke kanttekening hierbij betreft dat dit, weliswaar gebaseerd op ervaring, een theoretische levensduur betreft. Sommige containers, die zorgvuldig of minder gebruikt zijn kunnen hierbij mogelijk langer goed functioneren dan vooraf bedacht en hoeven niet noodzakelijkerwijs na het verstrijken van de levensduur vervangen te worden. Anderen zullen mogelijk sneller dan gepland vervangen moeten worden.

 

Om deze reden is het aan te raden tijdens de jaarlijkse keuring aandacht te besteden aan het toekomstperspectief van de desbetreffende container en kritisch te zijn. Hiermee kan voor bepaalde containers en locaties de levensduur verlengd worden, met kleine ingrepen (revisie), daarmee onnodige investeringen voorkomend. Wel is het aan te raden jaarlijks, op basis van deze afschrijvingstermijnen, voldoende vervangingsbudget beschikbaar te stellen om waar nodig noodzakelijke vervangingen uit te voeren.

 

Alle keuringsrapporten zullen gekoppeld en geborgd worden in een beheerprogramma.

3. Huidige situatie

3.1 Inleiding

Om een goed inzicht te kunnen verschaffen in het onderhoud en beheer van de containers in Teylingen is een inventarisatie uitgevoerd. Hierbij zijn de verschillende typen en fracties van containers in beeld gebracht en is tegelijkertijd inzicht verschaft in de containers waar op basis van de levensduur een verdere actie noodzakelijk is. Dat gecombineerd met de uitgevoerde keuringen verschaft inzicht in de verwachte investeringen in het kader van vervangingen voor de komende jaren.

3.2 Containermanagementsysteem (CMS)

Het huidige systeem, RS Office fungeert niet als CMS, is verouderd en is toe aan vervanging. Daarom zal er een nieuw CMS moeten worden aangeschaft. In het nieuwe systeem worden alle uitstaande containers ingevoerd, inclusief koppelingen met de elektronica (voor restafval). Het huidige systeem, incl. elektronica in de containers is geleverd door de leverancier WSS.

3.3 Inventarisatie containerbestand

Met de inventarisatie is het complete containerbestand van de gemeente in beeld gebracht (opgeleverd in een separaat Excel bestand: Containerbestand Teylingen, totaal). Hierbij zijn alle gegevens genoteerd om goed onderhoud en beheer mogelijk te maken. Dit omvat onder andere: locatie, coördinaten, fractie, type container, leverancier zuil, type opnamesysteem, capaciteit, plaatsingsjaar, aanwezige elektronica, type veiligheidsvloer en laatste keuringsmoment. Hierbij zijn de volgende zaken van belang:

  • Er staan op dit moment 296 containers in Teylingen (zie verdeling in onderstaand figuur).

  • Hiervan zijn er 200 ondergronds (Restafval, OPK, Glas en Textiel) en 96 semi-ondergronds (GFT-e).

  • Hiervan zijn 95 containers, op basis van de gehanteerde levensduur, in of voor 2022 aan vervanging toe. Circa de helft hiervan had, op basis van de gehanteerde levensduur, reeds vervangen moeten zijn.

  • Hiervan dienen er de komende jaren (2023 en 2024) nog een flink aantal (90) vervangen te worden.

Figuur 1: Inventarisatie containerpark Teylingen

 

4. Containerbeheer 2023-2028

4.1 Inleiding

Gezien het alsmaar toenemend aantal containers in de gemeente en het aandeel daarvan dat onderhouden dan wel vervangen dient te worden is een meerjarenplanning nodig. Gezien de omvang van de werkzaamheden en kosten die hiermee gepaard zijn wordt een horizon van 6 jaar (2023 tot en met 2028) gekozen. Binnen die 6 jaar wordt de gehele achterstand in onderhoud en vervangingen weggewerkt en worden de nieuwe uitgangspunten rondom onderhoud gehanteerd en waar nodig aangepast.

4.2 Onderhoud en revisie containerbestand

In het kader van goed onderhoud worden de volgende uitgangspunten voor de komende jaren vastgelegd:

 

Eenmaal per jaar dient preventief onderhoud uitgevoerd te worden op iedere container in Teylingen. Hiervan dient een registratie gemaakt te worden en dienen uitgevoerde werkzaamheden genoteerd te worden2. Hierbij wordt aangeraden om gestructureerd per wijk te werk te gaan en hierbij ieder jaar dezelfde volgorde te hanteren. Deze werkzaamheden kunnen door een serviceteam worden uitgevoerd. Dit betreft de volgende werkzaamheden3:

  • Visuele inspectie van de inwerpzuil, inwerpopeningen, binnenwerk van de container, voetgangersplatform en veiligheidsvoorziening op corrosie, beschadigingen en/of vervormingen.

  • Controle van aanwezige kabels, katrollen, buizen en bevestigingspunten van de veiligheidsvoorziening

  • Controle op de werking van het opnamesysteem

  • Controle op loszittende bouten en moeren, en het zo nodig vastzetten daarvan

  • Het waar nodig afstellen van bewegende onderdelen

  • Het stellen en smeren van de mechanische onderdelen van de inwerpzuil

  • Het preventief vervangen van onderdelen waarvan redelijkerwijs verwacht kan worden dat zij op korte termijn defect raken, of goede werking van de container beperken.

De gehanteerde levensduur van een container, zoals opgenomen in alinea 2.5 wordt gezien als ondergrens. Hierbij wordt gestreefd naar een verlenging van de genoemde levensduren, waar dat verantwoord en mogelijk is. Jaarlijks wordt op basis van de keuringen en het aantal meldingen voor correctief onderhoud in beeld gebracht wat de mogelijkheden tot revisie zijn. Hiermee waarborgt de gemeente dat investeringen op de juiste manier en op het juiste moment gedaan worden.

 

In het kader van correctief onderhoud worden verschillende prioriteiten gehanteerd, afhankelijk van de noodzaak. Hiervoor worden verschillende reactie- en oplossingstermijnen gesteld. Deze zijn als volgt:

  • Prio 1: er is sprake van een onveilige situatie ➜ binnen 2 uur dient de locatie veilig gesteld te zijn

    • o

      Dit betreft bijvoorbeeld schade aan een veiligheidsvoorziening, een opnamehaak of er is sprake van een doorgescheurde bodemklep.

  • Prio 2: er is sprake van een buitengebruikstelling ➜ binnen 24 uur moet het probleem verholpen zijn

    • o

      Dit betreft bijvoorbeeld een verklemming van afval, of een lege accu. Dit zijn veelal 1ste-lijns storingen die snel verholpen kunnen worden.

  • Prio 3: er is sprake van een ander defect ➜ afhankelijk van nut en noodzaak.

    • o

      Dit betreft bijvoorbeeld schade aan het omliggende straatwerk of vervorming van de traanplaat.

De keuringen dienen ieder jaar, in het eerste kwartaal, uitgevoerd te worden. Hiermee is relatief vroeg in het jaar bekend welke acties nodig zijn, waarmee werkzaamheden over een langere periode uitgezet kunnen worden. Jaarlijks worden de ervaringen en verwachtingen meegewogen in het kader van de begrotingscyclus. De containers voor de verschillende fracties worden ieder jaar gereinigd volgens het opgestelde schema, zoals weergegeven in 2.4.1.

4.3 Onderhoud, revisie en vervanging

De jaarlijkse keuringsrapporten vormen de basis om goed inzicht te verschaffen in de ophanden zijnde werkzaamheden en acties. Op basis daarvan vindt ieder jaar een herijking plaats van de verwachte levensduur van een container. Hiermee kan gecorrigeerd worden op intensief gebruik, misbruik en vandalisme en veranderd aanbod.

 

Als vuistregel kan een standaard verwachtingspatroon worden aangehouden aangaande het verwachte onderhoud van containers. Hieronder wordt dat weergegeven. Binnen het oranje kader is sprake van de grootste opgave. Containers vergen in de tweede helft van hun levensduur over het algemeen veel meer aandacht dan de eerste jaren. Binnen die jaren ligt dan ook de grootste uitdaging wat betreft onderhoud, revisie en vervanging.

 

Tabel 1: Standaard verwachtingspatroon onderhoud containers

 

leeftijd container

Preventief onderhoud

Reinigen

Correctief onderhoud

Revisie

Vervanging

1 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

incidenteel

NVT

NVT

2 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

Incidenteel

NVT

NVT

3 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

Incidenteel

NVT

NVT

4 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

Incidenteel

NVT

NVT

5 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

Incidenteel

NVT

NVT

6 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

Incidenteel

NVT

NVT

7 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

8 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

9 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

10 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

11 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

12 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

13 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

14 jaar

Jaarlijks

Jaarlijks

15 jaar

Jaarlijks

jaarlijks

 

De afwegingen om hierbinnen de juiste keuzes te maken worden hieronder in beeld gebracht:

 

Figuur 2: Afwegingskader correctief onderhoud - revisie – vervanging

 

 

Door het bovenstaande afwegingskader te doorlopen kan op ieder moment een goede afweging gemaakt worden van de nut en noodzaak en kosten-baten voor bepaalde onderhouds- of vervangingsacties. Hiermee kan de gemeente het containerbeheer flexibel blijven invullen.

5. Onderhouds- en vervangingsopgave

5.1 Inleiding

Op basis van de inventarisatie en de beheermaatregelen kan de volgende stap gezet worden ten aanzien van het huidige (verouderde) containerbestand. Op basis van de theoretische levensduur van de containers wordt de gemeente geconfronteerd met grote investeringen in 2023, 2024 en 2025. Door het afwegingskader uit 4.3 te doorlopen kan echter een betere afweging gemaakt worden tussen noodzakelijke vervangingen en revisie en correctief onderhoud om investeringen af te vlakken en uit te smeren over een langere periode. Hierbij dient de uitgevoerde keuringsronde als startpunt. Het gehele containerbestand wordt hierbij eenmalig geactualiseerd en iedere toekomstige vraag (volgend uit preventief onderhoud, keuring of via een andersoortige melding) kan op soortgelijke wijze behandeld worden.

 

Belangrijk om hierbij te vermelden zijn de semi-ondergrondse GFT-e-containers. Deze zijn allemaal relatief nieuw (plaatsing 2020) en het moment van vervangen valt daarmee samen met het einde van dit plan (2028).

5.2 Keuringsronde 2021

Op basis van de uitgevoerde keuringen is inzichtelijk gemaakt welke containers direct actie behoeven en voor welke containers onderhoud of intensief onderhoud (revisie) de huidige levensduur kan verlengen. De keuringen hebben hierbij plaatsgevonden in november en december 2021 en zijn op verschillende onderdelen, waarbij de functionaliteit beoordeeld is op een schaal van 1 tot 54. De belangrijkste bevindingen uit de keuring zijn als volgt:

 

 

  • Op 16 containers na zijn alle containers goedgekeurd voor het komende jaar. De afgekeurde containers zijn vooral afgekeurd op het functioneren van de veiligheidsvloer, bodemkleppen of hijsstangen. Dit zijn technische gebreken met een potentieel groot veiligheidsprobleem, waarop direct geacteerd moet worden. Van de goedgekeurde containers zijn er 76 gekeurd die in 2022 (regulier) afgeschreven zijn.

  • De drie meest voorkomende algemene bevindingen zijn: 1. lakschade, 2. speling op de geleide buis en 3. kromme hijsstang(en). Naast deze constateringen is er regelmatig sprake van materiaal in de put (veelal glas) en daarmee gepaard gaande schade aan de bodemkleppen.

  • Er is in 59 gevallen sprake van water/materiaal in de put.

5.3 Directe acties 2023 – 2024

Correctief onderhoud o.b.v. afkeur

Van de 16 afgekeurde containers5 zijn er zoals gezegd 12 technisch afgeschreven. Hierbij is in alle gevallen correctieve actie noodzakelijk. In het geval er sprake is van een eindigende levensduur moet de afweging gemaakt worden om de container in zijn geheel te vervangen. In de huidige situatie betreffen dit voornamelijk glascontainers, die al enkele jaren ouder zijn dan de te hanteren afschrijvingstermijnen. Gezien de hogere leeftijd en de mate van benodigd onderhoud is het voorstel om deze containers allemaal te vervangen (9). Dit betreft 2 papiercontainers en 7 glascontainers. In het onderstaande figuur worden deze containers weergegeven.

 

Figuur 3: Afgekeurde en afgeschreven containers

 

 

Voor de containers waarbij nog geen sprake is van een volledige afschrijving wordt gekeken naar de restwaarde ten opzichte van de reparatiekosten en eventuele garantiemogelijkheden. In het onderstaande figuur worden deze containers in beeld gebracht.

 

Figuur 4: Overzicht afgekeurde container binnen afschrijvingstermijn

 

 

Deze containers zijn gemiddeld al wat ouder en zullen aanvullend onderhoud vergen om weer naar behoren te kunnen functioneren. Van deze containers kennen 5 containers meerdere problemen die van invloed zijn op de veiligheid. Twee daarvan zijn in 2022 afgeschreven. Het vervangen van de defecte onderdelen kost daarbij aanzienlijk meer dan de restwaarde, waardoor vervanging nodig is. De andere drie zijn in 2023 of 2024 afgeschreven, deze zijn er echter slecht aan toe (met een score van 1 en 1,5). Ook hier zal de reparatie van de verschillende defecte onderdelen een grotere investering vergen dan de restwaarde van de container. Ook in dit geval wordt aangeraden om de containers zo snel mogelijk in zijn geheel te vervangen.

 

Van de resterende containers kunnen er 2 met correctieve acties voldoende hersteld (revisie) worden om naar behoren te functioneren. Deze locaties verdienen echter de aandacht voor vervanging in 2023. Dit betreft de locaties aan Nicolaas Damesstraat (Restafval) en Beukenrode (OPK).

 

Revisie o.b.v. afschrijvingstermijnen

Naast containers die afgekeurd zijn en al dan niet vervangen moeten worden zijn er ook containers die in 2022- 2023 afgeschreven zijn, maar nog niet versleten zijn. Voor deze containers zal gekeken moeten worden naar revisie. Met aanvullende acties en preventief vervangen van bepaalde onderdelen kan de levensduur van de containers verlengd worden. In totaal zijn er 131 containers afgeschreven in 2022 en 2023. De scores van deze containers worden in het onderstaande figuur in beeld gebracht.

 

 

Veruit het grootste gedeelte van de containers scoort dus voldoende (2,5 en hoger) en kan met relatief weinig inspanning goed blijven functioneren. Aanmerkingen zijn hier voornamelijk van cosmetische aard (lakschade) en behoeven op dit moment geen aanvullende acties. Voor de overige containers (score van 2,5 en lager) is veelal sprake van beginnende problematiek rondom hijsstangen, opnamehaken of ledigingstangen. Met het reviseren van het opnamesysteem kunnen deze containers weer enige tijd vooruit. Dit betreft het vervangen van het de hijsstangen en in sommige gevallen het opnamesysteem.

 

De enkele containers met een lage score (de 1,5 en de 2) ondervinden met name problemen aan de bodemkleppen. In dit geval zal de revisie aangevuld worden met nieuwe bodemkleppen. Voor deze twee containers (beide restafval en beide afgeschreven in 2022) zullen de investeringen echter hoger zijn dan de restwaarde, waarbij vervanging aan te raden is.

 

Overzicht benodigde acties 2023 en 2024

Daarmee zijn de volgende acties in de komende twee jaar noodzakelijk, uitgaande van:

  • Tweede helft 2023 vervanging van de afgekeurde containers zoals beschreven in 5.3.1. Aangevuld met het tweetal goedgekeurde, maar veel onderhoud vergende containers zoals beschreven in 5.3.2.

  • Tweede helft 2023 revisie op alle goedgekeurde containers (met een 2,5), zoals beschreven in 5.3.2. Aangevuld met de twee afgekeurde containers uit 5.3.1 die met revisie voldoende op te lappen zijn.

  • Eind 2023, begin 2024 vervanging van de helft van de opgelapte containers uit 2022 (de 2,5 containers). Aangevuld met het drietal afgekeurde containers die opgelapt zijn. De keuze om dit al dan niet te doen zal afhankelijk zijn van de keuringen volgend jaar.

  • Eind 2023, begin 2024 revisie op de resterende containers uit de 2,5 groep en de 3 groep (die dan mogelijk wat meer aandacht dienen te krijgen). Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de helft van de containers met nu een 3 score dan aanvullend onderhoud behoeft.

  • In 2024 zal een deel van de containers, die dan afgeschreven zijn vervangen moeten worden, een deel zal met revisie langer meekunnen.

  • De aanbesteding wordt medio 2023 afgerond, hierna worden de containers besteld ter vervanging. Dit zal doorlopen in 2024.

Hiermee ontstaat dan de volgende uitdaging:

 

5.4 (Middel)lange termijn 2025 – 2028

De afweging om te vervangen of reviseren is lastig om ver vooruit te maken. Gedurende een keuringsperiode kan er veel met een container gebeuren wat effect heeft op deze keuze. Jaarlijks dienen de overzichten, n.a.v. de keuringsronde, herijkt te worden. Voor nu worden de volgende uitgangspunten aangehouden:

  • 90% van de containers behaalt de daarvoor bestemde levensduur

  • Jaarlijks moet 2% van de containers versneld afgeschreven worden in verband met grote(re) veiligheidsrisico’s.

  • Containers in de laatste twee jaar voor afschrijving hebben minimaal 1 correctieve actie per jaar nodig om de levensduur te halen.

  • Circa 5% van het totaal aantal containers kan langer mee dan de vastgestelde levensduur.

  • Er in 2026 en 2027 ook correctief onderhoud noodzakelijk zal zijn op een deel van de semi-ondergrondse GFT-e-containers.

Op basis van deze aannames ontstaat het volgende vervangingsprogramma voor de (middel)lange termijn:

 

 

Betonputten

In de te verwachte vervangingen dient ook aandacht te zijn voor de huidige betonputten van ondergrondse containers. Hierbij is in veel gevallen sprake van een oud type betonput bestaande uit 2 delen, met daartussen een afdichtrand. Ervaringen bij andere gemeenten laten zien dat er bij deze betonputten een verhoogd risico op lekkages is en de reguliere afschrijvingstermijn (van 30 jaar) lang niet altijd behaald kan worden. Vaker is er sprake van een levensduur van rond de 20 jaar voor dergelijke betonputten. Vooralsnog zijn er in de keuringsronde geen betonputten afgekeurd, maar het is zaak dit jaarlijks te evalueren en waar nodig aanvullend budget ter beschikking te hebben om lekkende betonputten te vervangen.

5.5 Preventief onderhoud, keuringen en reiniging

Los van het vervangen van voorzieningen naar aanleiding van afschrijving en/of correctief onderhoud is het borgen en in kaart brengen van het benodigd preventief onderhoud, keuren en reinigen van belang. In bijlage twee is een aantal aandachtspunten opgenomen ten aanzien van de preventieve onderhoudsronde. Zoals al eerder aangegeven dient 1x per jaar preventief onderhoud en keuring plaats te vinden. Gezien de huidige krapte van leveranciers in dit vakgebied op dit moment is het aan te raden om hiervoor een langer lopend contract af te sluiten. Hiervoor wordt veelal een termijn van 5 jaar (60 maanden) gehanteerd. Daarmee is er sprake van een looptijd in lijn met dit containerbeheerplan.

 

Ook reiniging van de voorzieningen dient hierin meegenomen te worden. Dit is voor potentiële opdrachtnemers goed te combineren met de jaarlijkse preventie onderhoudsronde en keuring. Hiermee kan een efficiëntieslag behaald worden en kunnen kosten bespaard worden. Jaarlijks dient hiervoor voldoende budget beschikbaar te zijn. In het volgende hoofdstuk worden ook deze kosten in beeld gebracht, hierbij wordt uitgegaan van:

  • Jaarlijkse preventieve onderhoudsronde voor iedere container, inclusief keuring.

  • Jaarlijkse reinigingsronde (eventueel gecombineerd met onderhoudsronde), waarbij de frequentie aangehouden wordt zoals beschreven in paragraaf 2.4.1.

Uitgaande van de huidige verdeling onder de voorzieningen ontstaat daarmee het volgende beeld6:

  • Preventie onderhoudsacties, inclusief keuring: 288

  • Reinigingsacties: 747

6. Financiën

6.1 Inleiding en marktontwikkelingen

De schaarste op de grondstoffenmarkten heeft een sterke invloed gehad op de huidige prijzen voor containers en materialen. De verwachting is dat deze hogere prijzen in ieder geval het komende jaar nog aan zullen houden. Deze prijzen dienen jaarlijks (of met enige regelmaat) geactualiseerd te worden. Met het oog op een eventuele levering van containers en onderdelen, middels een raamovereenkomst, is dit tevens relevant met het oog op jaarlijkse indexering.

6.2 Investeringen 2023-20247

Op basis van de conclusies uit het vorige hoofdstuk kunnen de verwachte investeringen voor 2023 en verder in beeld gebracht worden. Dit betreft investeringen in de aanschaf van nieuwe voorzieningen, als ook de investeringen die nodig zijn in het kader van correctief onderhoud/revisie. Hierbij wordt uitgegaan van:

  • De minst gunstige tarieven in de gehanteerde bandbreedte, zoals opgenomen in bijlage 4. De uitkomsten van de aanbesteding hebben hier invloed op

  • De actualisatie/revisie van het huidige containerbestand. Hierin zijn geen nieuwe investeringen in nieuwe voorzieningen meegenomen

  • De aantallen, inclusief onderbouwing en kanttekeningen zoals benoemd in hoofdstuk 5.

Hiermee ontstaat het volgende beeld voor 2023 en verder:

 

6.3 Meerjarenbegroting actualisatie containerbestand

Uitgaande van soortgelijke afwegingen zoals benoemd in de vorige paragraaf kan voor de (middel)lange termijn een vergelijkbaar overzicht gegenereerd worden.

 

6.4 Jaarlijkse exploitatielasten

De investeringslasten aangevuld met de jaarlijkse kosten voor preventief onderhoud en reinigingsacties geven daarmee inzicht in de jaarlijkse exploitatielasten:

 

 

Hierbij dient aangemerkt te worden dat dit een zuiver theoretische weergave betreft. De gemeente heeft nu jaarlijks ook kosten voor het preventieve onderhoud en reiniging voor de verschillende voorzieningen. Deze dienen tegen dit totaalbedrag weggestreept te worden.

 

Bovendien wordt in dit overzicht uitgegaan van een separate onderhoudsronde (incl. keuring) en een separate reinigingsronde. Door deze met de leverancier in kwestie samen te voegen kan efficiëntie en een lager tarief behaald worden, met lagere jaarlijkse lasten tot gevolg.

7. Toekomst en risico’s

7.1 Toekomstige ontwikkelingen

Enkele ontwikkelingen in de (nabije) toekomst zijn van belang om in het kader van dit beheerplan te benoemen. Dat betreft in het bijzonder de ontwikkelingen rondom:

 

Grootschalige nieuwbouw

Met het oog op de schaarste op de woningmarkt dienen grootschalige toekomstige nieuwbouwplannen nauwlettend gevolgd te worden. Dit niet alleen vanwege de impact die dergelijke projecten hebben voor het uitstaande containerpark (er moeten meer containers bij), maar ook in het kader van de beheersbaarheid wat betreft onderhoudsacties van het serviceteam. Als het aantal containers snel toeneemt legt dat een grotere druk op de beschikbare capaciteit om deze werkzaamheden uit te voeren. Dat kan ertoe leiden dat er meer personeel nodig is. Ook is het goed om in een vroeg stadium betrokken te zijn bij het bepalen van de locaties voor verschillende containers. Hierbij kan actief ingezet worden op het creëren van milieuparkjes en kan goede bereikbaarheid van de voorzieningen gewaarborgd worden.

 

Ondergrondse containers met persfunctie

Veel gemeenten in Nederland zamelen huishoudelijk afval in met ondergrondse containers. Om het ruimtegebruik te beperken (zeker als meerdere fracties met ondergrondse containers worden ingezameld) kan voor bepaalde fracties (restafval, OPK en plastic) gekozen worden voor containers met een persfunctie. Het ruimtebeslag van dergelijke containers is gelijk aan een reguliere container, maar de maximale capaciteit ligt gemiddeld 3 tot 4 keer hoger, omdat het afval onmiddellijk geperst wordt en daarmee meer volume beschikbaar is. Plaatsing van deze containers is gelijk aan een reguliere container, maar vergt een stroomaansluiting en een aangepaste betonput. Met name voor de fractie OPK kan dit interessant zijn voor Teylingen. Nadeel van dergelijke voorzieningen zijn de aanzienlijk hogere kosten (circa € 30.000,- per stuk).

 

Ontwikkelingen op het gebied van OPK

De samenstelling van het OPK-afval is veranderd in de afgelopen jaren. Voorheen bestond OPK-afval voornamelijk uit papier. Tegenwoordig vormt karton een steeds groter aandeel en de verwachting is dat dit alleen maar zal toenemen. Dit houdt in dat hiermee rekening moet worden gehouden bij de aanschaf van nieuwe containers. Steeds vaker komen bijplaatsingen van grote kartonnen dozen voor. Om de stap voor inwoners eenvoudiger te maken kan een speciale kartonklep overwogen worden (zie afbeelding). Daarnaast kan met tijdelijke verf gecommuniceerd worden om het karton eerst plat te maken alvorens in de container weg te gooien. Op die manier kunnen bijplaatsingen van karton worden verminderd en zal het gebruik van de containers toenemen. Bij de aanschaf van nieuwe voorzieningen kan hiermee rekening worden gehouden. Dit is zeker relevant met het oog op de gewijzigde inzameling van OPK in Teylingen, waarbij er niet langer huis-aan-huis ingezameld wordt, maar enkel door middel van ondergrondse containers.

 

 

Ontwikkeling op het gebied van Textiel

Alle Textielcontainers zijn (in lijn met voorgestelde afschrijvingstermijnen) in 2023 aan vervanging toe. Tegen die tijd is er sprake van een grotere inzamelverantwoordelijkheid voor de producenten van Textiel. Alhoewel het nog onduidelijk is wat dit in de praktijk zal gaan betekenen gaat dit hoe dan ook effect hebben op de toekomstige inzameling van Textiel. Naar alle waarschijnlijkheid zullen producenten gebruik willen maken van de bestaande inzamelvoorzieningen of voor een meer directe wijze van inzameling kiezen (bijvoorbeeld in winkels). De inzamelverplichtingen van de gemeente zullen hiermee aan veranderingen onderhevig blijken. Dit houdt in dat er wellicht geen investeringen in nieuwe ondergrondse Textielcontainers nodig zullen blijken. Om deze reden wordt aangeraden om grootschalige investeringen in deze fractie voorlopig uit te stellen en de ontwikkelingen op dit vlak nauwlettend te volgen en verdere acties hierop af te stemmen. In de tussentijd worden de bestaande containers middels correctief onderhoud en revisie werkend gehouden.

 

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat inzameling van Textiel middels ondergrondse containers slechtere kwaliteit Textiel oplevert. Dit vanwege de hogere vochtigheid in ondergrondse containers wat sneller schimmelvorming tot gevolg heeft.

7.2 Risico’s

Oneigenlijk gebruik en vandalisme

Los van de in dit beheerplan opgenomen vervangingstermijnen, onderhoud en reinigingsacties kunnen containers te maken krijgen met oneigenlijk gebruik of vandalisme. Ervaring leert dat dit in iedere gemeente wel eens voorkomt en dat er dan veelal directe noodzaak is voor een vervangende container. Het is verstandig om ieder jaar de beschikking te hebben over een calamiteitenpotje om dergelijke noodzakelijke vervangingen mogelijk te maken.

 

Levertijden nieuwe containers en materialen

Op dit moment zijn materialen voor het samenstellen en produceren van containers schaars. De grondstoffen die wel beschikbaar zijn veelal erg duur. Hiermee zijn de kosten, maar ook de levertijden de afgelopen maanden flink opgelopen. Waar normaliter binnen 12 weken een container gebruiksklaar opgeleverd kon worden, bedraagt dat termijn voor sommige leveranciers inmiddels 18 tot 20 weken. Het is verstandig om hier rekening mee te houden wanneer er bestellingen geplaatst moeten worden en in het kader van het onderdelenbeheer (tijdig bestellen).

Bijlage 1 Onder- en semi-ondergrondse containers

 

Ondergrondse container (OC)

Een ondergrondse container is grofweg opgebouwd uit een aantal onderdelen, met ieder een eigen levensduur en daarmee gepaard gaande afschrijvingstermijn. Een ondergrondse container is geplaatst in een zogenaamde betonput. Een betonput kent een afschrijvingstermijn van gemiddeld zo’n 30 jaar. Er is weinig sprake van slijtage en als de plaatsing goed uitgevoerd is kent de betonput geen schades die voor problemen zorgen. Dit is echter wel afhankelijk van het type betonput. Niet alle leveranciers leverden voorheen gelijke betonputten.8 De ondergrondse container zelf bestaat uit een metalen behuizing. Onder de behuizing vallen de volgende onderdelen:

  • o

    Voetgangersplatform

  • o

    Opnamesysteem

  • o

    Inloopbeveiliging

  • o

    Inwerpzuil

  • o

    Onderlijf/ verzamelcontainer

Hoewel alle ondergrondse containers grofweg uit dezelfde onderdelen bestaan kunnen er tussen verschillende leveranciers wel verschillen zitten die effect hebben op de levensduur. Zo gaat een doorgelast onderlijf gemiddeld gezien langer mee dan een modulair gemonteerd onderlijf en zijn zogenaamde veiligheidsvloeren (als inloopbeveiliging) gebruiksvriendelijker dan veiligheidsvoorzieningen die gebruik maken van hulzen.

 

 

Semi-ondergrondse container

De opbouw van de semi-ondergrondse containers is nagenoeg gelijk aan de opbouw van de ondergrondse containers. Er zijn twee verschillen in de opbouw. Ten eerste heeft een semi-ondergrondse container geen betonnen put maar een stalen frame. Ten tweede is er geen veiligheidsvloer aanwezig bij een semi-ondergrondse container. In de afbeelding hiernaast wordt een schematische weergave gegeven van het type semi-ondergrondse container in de gemeente. Navraag bij de leverancier leert dat qua onderhoud er weinig verschil zit in dit type semi-ondergrondse container en de ondergrondse containers.

 

 

Tot slot wordt er in toenemende mate elektronica ingebouwd in ondergrondse containers, ten behoeve van toegangscontrole. Dit houdt in dat bewoners deze containers dienen te openen met een afvalpas. Aangezien de technologische ontwikkelingen zich op dit gebied vlug opvolgen is ingebouwde elektronica veelal sneller achterhaald dan de levensduur van een container. Om deze reden kan het verstandig zijn om elektronica versneld af te schrijven (binnen 6 jaar). Hiermee blijft het systeem bij de tijd en kunnen nieuwe ontwikkelingen en innovaties vaak flexibeler ingepast worden.

Bijlage 2 Aandachtspunten en werkwijze onderhoud

 

Bijlage 3 Afgekeurde containers

 

Ga naar het begin